Biznis už nie je len o vytváraní produktov a služieb, ktoré zarábajú peniaze. Dnes je dôležité - viac ako kedykoľvek predtým - aby firmy prijali za svoje aj určité poslanie.
Vo Virgin sme sa od začiatku snažili o to, aby bolo poslanie neoddeliteľnou súčasťou značky. V 15tich som rozbehol časopis Student, aby som vytvoril "hlas mojej generácie". Aby sme mohli rozprávať o problémoch, ktoré nás všetkých trápili - napríklad o ukončení Vietnamskej vojny. Toto poslanie vyvolalo veľa pozitívnych ohlasov široko-ďaleko. Podarilo sa nám vďaka tomu dosiahnuť veľký úspech, a získať si veľa veľkých mien, ktoré boli ochotné nás podporiť.
Vo Virgin Records sme zase dali príležitosť množstvu umelcov, ktorých tradičné vydavateľstvá prehliadali - pretože sme verili, že svet potrebuje počuť ich tvorbu. Vďaka tomu, že sme sa držali našich zásad a boli sme lojálni k umelcom, s ktorými sme už raz podpísali zmluvu, sme dokázali vytvoriť z Virgin Records jedno z najväčších nezávislých vydavateľstiev hudby na svete.
Ako sa Virgin Group vyvíjala, a svet okolo nás sa menil, menilo sa aj naše poslanie. Okrem zábavy a podporovania našich ľudí sme sa zamerali aj na to, ako sa môže z podnikania stať sila, ktorá tvorí vo svete dobro. Tento cieľ je najviditeľnejší cez prácu našej neziskovky - Virgin Unite - ktorá bez ustania pracuje na zvýšení povedomia ohľadom problémov ako sú klimatické zmeny, ochrana prírody, a tiež poskytuje príležitosti tisícom ľudí, aby si sami vybudovali lepšiu budúcnosť. Ďalšia oragnizácia, v ktorej je krásne vidno naše poslanie je Virgin StartUp - nezisková organizácia, ktorá dáva Startupom z Veľkej Británie nástroje, zdroje a podporu, ktorú potrebujú na úplné využitie svojho potenciálu, a aby mohli vo svete spraviť pozitívnu zmenu.
Ako sa Virgin Group vyvíjala, a svet okolo nás sa menil, menilo sa aj naše poslanie. Okrem zábavy a podporovania našich ľudí sme sa zamerali aj na to, ako sa môže z podnikania stať sila, ktorá tvorí vo svete dobro. Tento cieľ je najviditeľnejší cez prácu našej neziskovky - Virgin Unite - ktorá bez ustania pracuje na zvýšení povedomia ohľadom problémov ako sú klimatické zmeny, ochrana prírody, a tiež poskytuje príležitosti tisícom ľudí, aby si sami vybudovali lepšiu budúcnosť. Ďalšia oragnizácia, v ktorej je krásne vidno naše poslanie je Virgin StartUp - nezisková organizácia, ktorá dáva Startupom z Veľkej Británie nástroje, zdroje a podporu, ktorú potrebujú na úplné využitie svojho potenciálu, a aby mohli vo svete spraviť pozitívnu zmenu.
Úžasným príkladom je Change Please, biznis financovaný z Virgin StartUp a podporovaný časopisom Big Issue (niečo ako naše Nota Bene, p.p.), ktorý predáva ekologicky vyrábanú kávu. Predajcovia sú ľudia bez domova, a šálky horúceho nápoja predávajú z pojazdných stánkov. Takto získané peniaze idú priamo na podporu osoby, ktorá kávu predala, a jej podobných, vďaka čomu sa spoločne môžu vyslobodiť z chudoby. Mal som tú česť rozprávať sa s Cemalom Ezelom, zakladateľom Change Please, na summite Virgin Unite "Disrupting for good" na Necer Islande. Je to úžasný človek so silnou víziou - verím, že sa nájde viac lídrov, ktorí budú nasledovať v jeho stopách.
Túžba spraviť vo svete niečo dobré je vo väčšine z nás, ale veľa ľudí je vystrašených z toho, že musia vystúpiť z radu a urobiť prvý krok. Každý biznis má tú silu, aby spravil život svojich zákazníkov o čosi jednoduchší. Ak môžeme niekomu pomôcť dostať sa z ulice len tým, že si od neho kúpime šálku kávy, predstavte si koľko dobrého by sa dalo urobiť, ak by si každá firma na svete zobrala k srdcu nejaké poslanie, a dávala na neho dôraz.
Veľa zákazníkov chce kupovať od firiem, ktoré zdieľajú podobné hodnoty ako oni sami. To znamená tiež, že viac a viac zákazníkov sa pridáva ku firmám so skutočným spoločenským dopadom, ktoré predávajú produkty a služby s ohľadom na životné prostredie a ľudí okolo seba.
Snažím sa povzbudiť obzvlášť startupy, aby sa zaviazali, že vo svojom okolí spravia pozitívnu zmenu. Ak máte nový biznis, máte ešte možnosť uvažovať s čistou hlavou nad tým, čo je pre vás fakt dôležité. Takže si vyberte niečo čo chcete zlepšiť, a vložte to do "DNA" vašej spoločnosti hneď od začiatku. Ak z toho spravíte časť svojho príbehu ktorým sa budete predávať, budete zbierať zaslúžené ovocie vašej práce - a spolu s vami celý svet.
Autor: Richard Branson, "Why customers want to buy form purposeful bussinesses"
Preklad: ArPharazôn (Andrej Kras)
Obrázky: viď originálny článok
Túžba spraviť vo svete niečo dobré je vo väčšine z nás, ale veľa ľudí je vystrašených z toho, že musia vystúpiť z radu a urobiť prvý krok. Každý biznis má tú silu, aby spravil život svojich zákazníkov o čosi jednoduchší. Ak môžeme niekomu pomôcť dostať sa z ulice len tým, že si od neho kúpime šálku kávy, predstavte si koľko dobrého by sa dalo urobiť, ak by si každá firma na svete zobrala k srdcu nejaké poslanie, a dávala na neho dôraz.
Veľa zákazníkov chce kupovať od firiem, ktoré zdieľajú podobné hodnoty ako oni sami. To znamená tiež, že viac a viac zákazníkov sa pridáva ku firmám so skutočným spoločenským dopadom, ktoré predávajú produkty a služby s ohľadom na životné prostredie a ľudí okolo seba.
Snažím sa povzbudiť obzvlášť startupy, aby sa zaviazali, že vo svojom okolí spravia pozitívnu zmenu. Ak máte nový biznis, máte ešte možnosť uvažovať s čistou hlavou nad tým, čo je pre vás fakt dôležité. Takže si vyberte niečo čo chcete zlepšiť, a vložte to do "DNA" vašej spoločnosti hneď od začiatku. Ak z toho spravíte časť svojho príbehu ktorým sa budete predávať, budete zbierať zaslúžené ovocie vašej práce - a spolu s vami celý svet.
Autor: Richard Branson, "Why customers want to buy form purposeful bussinesses"
Preklad: ArPharazôn (Andrej Kras)
Obrázky: viď originálny článok
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára