O Dobrých Novinách som na
blogu už nedávno písal. Chcel som sa však o tomto zaujímavom, jedinečnom
počine na slovenskej novinárskej scéne, a tiež o ľuďoch, ktorí za ním
stoja, dozvedieť viac. A tak vznikol tento rozhovor s Robertom
Sedlákom, jedným zo zakladateľov portálu. Príjemné čítanie.
Myslím, že nie len pre mňa je
myšlienka „pozitívnych novín“ veľmi zaujímavá a inšpirujúca. Ako vás to
vôbec napadlo? Ako vznikli Dobré Noviny?
Dobré Noviny sú
jediný spravodajsky web, ktorý vznikol na základe požiadavky verejnosti.
Na jar v roku 2012
sme sa s kamarátmi zhovárali o tom, že spravodajstvo začína byt presýtene
informáciami o vraždách, násilí, ľudskom nešťastí a kriminalite na úkor pozitívnych
správ o úspechoch ľudí, príbehoch so šťastným koncom a príbehoch, ktoré dokážu
potešiť či inšpirovať. Spísali sme preto petíciu za menej krvi a viac pozitívnych sprav, ktorú sme adresovali slovenským médiám.
Za približné mesiac
nás podporilo asi 10-tisic občanov a reakcia médií na seba nenechala dlho čakať.
Tri veľké celoštátne média zhodne označili petíciu za naivnú a odmietli sa ňou zaoberať.
Premýšľali sme teda, čo robiť ďalej. Ktosi z podporovateľov nám poslal nápad,
aby sme začali vydávať vlastne noviny, ktoré by prinášali pozitívne správy. Inšpirovalo
nás to, a s kolegami sme vytvorili spravodajsky web, ktorý sa po vyše dvoch
rokoch prevádzky teší veľkej obľube u približne 200-tisic čitateľov mesačne.
Pre veľa ľudí je ťažké začať pracovať na
nejakom svojom nápade. Koľko trvalo vám dostať sa od myšlienky k realizácii?
Bolo pre vás ťažké zrealizovať to?
Keďže prvotnou myšlienkou
bola petícia, ktorou sme chceli osloviť média, myšlienka založiť portál prišla až
po "neúspechu" petície. Samotná realizácia nám trvala asi dva
mesiace. Za ten čas sme stihli vyvinúť prvotnú verziu portálu, zazmluvniť partnerské
spravodajské agentúry a pustiť sa do dovtedy pre nás neznámeho sektoru. Keďže portál
vznikol v podstate "na kolene", na vývoji neustále pracujeme od prvého
dňa. Denne spracúvame zaujímavé témy, inspirujeme sa tipmi od čitateľov a portál
neustále vylepšujeme po technickej aj obsahovej stránke. Veľmi rýchlo sme
zistili, že je to časovo i finančné náročné a preto dnes projekt funguje ako samostatná
firma, ktorá sa snaží na svoju prevádzku zarobiť peniaze prostredníctvom
inzercie. Za dva roky sme sa výrazné profesionalizovali, ale stále je čo zlepšovať.
Z rôznych zdrojov sme denne zahlcovaní
negatívnymi správami, ale nájsť niečo pozitívne v médiách je pre nás,
konzumentov, často ťažké. Je pre vás, ako človeka ktorý sa tomu venuje naplno,
hľadanie pozitívnych práv ťažká úloha?
Práve naopak. Svet
je plný pozitívnych správ, ak ich chcete vidieť. Skladajú sa z maličkostí, ako
keď skupina školáčikov na východe Slovenska manuálne vyrába darčeky, tie potom
predáva a výťažok posiela deťom s rakovinou. Ale aj z úžasných nadľudských
výkonov ľudí ako je Felix Baumgartner, ktorého zoskok z vesmíru na Zem sme
priniesli v priamom prenose. Po celom Slovensku aj svete sú ľudia, ktorí
dobrovoľne a nezištne pretvárajú náš svet na krajšie miesto pre život. Spomínam
si napríklad na pána, ktorý svojpomocne postavil detské ihrisko na svojom
sídlisku v Považskej Bystrici. V televízii som síce tento príbeh nezachytil, v
Dobrých novinách sme mu venovali hlavnú pozíciu na titulke. Podobných príbehov
sú stovky. Našťastie máme skvelých čitateľov, ktorí nám denne posielajú tipy na
dobré správy, ktoré potom spracúvame. Som presvedčený, že zaplniť večerné
spravodajstvo v ktorejkoľvek televízii by bolo jednoduchšie s použitím
pozitívnych správ, pretože ich je viac než tých negatívnych. Napríklad
smrteľných dopravných nehôd bolo v minulom roku menej, než počet dní v
kalendári. To znamená jednak to, že sme všetky mohli vidieť v priamom prenose,
ale zároveň aj to, že zaplniť nimi vysielanie muselo byť pomerne náročné.
Aj mne ako úplnému laikovi je jasné, že
novinárska brandža na Slovensku určite nie je med lízať. Sme malá krajina, ale
médií tu máme požehnane. Aké je to pre vás presadiť sa oproti klasickým,
"veľkým novinám"? Myslíte si, že existuje niečo ako konkurencia medzi
tými offline, a tými online médiami, alebo sú to dva úplne odlišné svety?
Ja situáciu vnímam nasledovne: print je z hľadiska biznisu mŕtvy. V Českej republike sme boli nedávno a na Slovensku sme v súčasnosti svedkami zaujímavého trendu, keď sa vydavatelia zbavujú svojich firiem, pretože z hľadiska biznisu prestávajú byť zaujímavé a skupujú ich investori, ktorí tie tituly potrebujú kvôli vplyvu. Nerobme si ilúzie, že printové médiá oligarchovia kupujú kvôli biznisu, tržby z inzercie v printe každý rok klesajú a presúvajú sa na web. Jediné, čo je na tradičných printových tituloch zaujímavé, je ich značka a mienkotvornosť. Na druhej strane vidím dobré uplatnenie tradičných značiek práve na webe, čo si najmä v Amerike uvedomili už snáď všetci vydavatelia a začíname to vidieť aj u nás. Takže áno, konkurencia medzi offline a online titulmi je veľká, najmä ak hovoríme o predaji inzercie, pretože online začína offlinu "ujedať" z tržieb. Táto konkurencia sa však časom úplne presunie do online prostredia, pretože klasické printy sa pochopiteľne začnú sústrediť viac na web. To môže byť pre malé online médiá nepríjemné, pretože napriek všetkému sú oproti printu ešte stále finančne podvyživené. Tento súboj vyhrá ten, kto bude inovatívnejší. Kto dokáže lepšie hospodáriť, kto bude implementovať viac technologických inovácií, kto bude mať lepší marketing... V tomto vidím pre malé médiá veľa šancí, otázkou však je, či ich uvidia všetci malí vydavatelia. My si na to trúfame.
Keď už sme pri veľkých vydavateľstvách a internete, nedá mi nedotknúť sa aj jednej úzko spätej témy – systému Piano. Ako vnímate tento, u nás „neslávne známy“, počin? Myslíte, že takéto spoplatňovanie webu má zmysel? A čo pre menšie, špecificky zamerané médiá?
Ja situáciu vnímam nasledovne: print je z hľadiska biznisu mŕtvy. V Českej republike sme boli nedávno a na Slovensku sme v súčasnosti svedkami zaujímavého trendu, keď sa vydavatelia zbavujú svojich firiem, pretože z hľadiska biznisu prestávajú byť zaujímavé a skupujú ich investori, ktorí tie tituly potrebujú kvôli vplyvu. Nerobme si ilúzie, že printové médiá oligarchovia kupujú kvôli biznisu, tržby z inzercie v printe každý rok klesajú a presúvajú sa na web. Jediné, čo je na tradičných printových tituloch zaujímavé, je ich značka a mienkotvornosť. Na druhej strane vidím dobré uplatnenie tradičných značiek práve na webe, čo si najmä v Amerike uvedomili už snáď všetci vydavatelia a začíname to vidieť aj u nás. Takže áno, konkurencia medzi offline a online titulmi je veľká, najmä ak hovoríme o predaji inzercie, pretože online začína offlinu "ujedať" z tržieb. Táto konkurencia sa však časom úplne presunie do online prostredia, pretože klasické printy sa pochopiteľne začnú sústrediť viac na web. To môže byť pre malé online médiá nepríjemné, pretože napriek všetkému sú oproti printu ešte stále finančne podvyživené. Tento súboj vyhrá ten, kto bude inovatívnejší. Kto dokáže lepšie hospodáriť, kto bude implementovať viac technologických inovácií, kto bude mať lepší marketing... V tomto vidím pre malé médiá veľa šancí, otázkou však je, či ich uvidia všetci malí vydavatelia. My si na to trúfame.
Keď už sme pri veľkých vydavateľstvách a internete, nedá mi nedotknúť sa aj jednej úzko spätej témy – systému Piano. Ako vnímate tento, u nás „neslávne známy“, počin? Myslíte, že takéto spoplatňovanie webu má zmysel? A čo pre menšie, špecificky zamerané médiá?
Dobré Noviny nie sú
súčasťou siete Piano, i keď priznávam, že prebehli určité rokovania o vstupe do
siete a teda spoplatnení nášho obsahu. Rokovania s Pianom prebehli minulý rok
(2013), následne sme však zaznamenali vystúpenie veľkých webov ako napr.
HNonline.sk, Trend.sk, Mediálne.sk a Pravda.sk. Tie uvádzali rôzne dôvody
vystúpenia, no najčastejšie sa hovorilo o vplyve na návštevnosť. Hoci majú
Dobré noviny pomerne slušnú návštevnosť, stále si nemôže dovoliť zariskovať a
stratiť povedzme polovicu čitateľov len aby sme zarobili zopár stovák eur z
Piana. Preto sme sa rozhodli napokon do siete nevstúpiť a financovať Dobré
noviny výlučne z reklamy. Piano je inak dobrý nápad, ale má zle nastavený
systém rozdeľovania príjmov, z ktorého dokáže dlhodobo profitovať iba SME.sk, a
to je podľa mňa jeden z dôvodov, prečo ostatní veľkí vydavatelia systém
opustili.
Poďme sa teraz na Dobré Noviny pozrieť z podnikateľského hľadiska. Koľko ľudí aktuálne tvorí redakciu dobrých novín?
Poďme sa teraz na Dobré Noviny pozrieť z podnikateľského hľadiska. Koľko ľudí aktuálne tvorí redakciu dobrých novín?
Redakciu tvorí
zatiaľ štvorica interných redaktorov a okrem toho spolupracujeme s tuctom
externých prispievateľov. Manažment tvoria dvaja ľudia a obchod má na starosti
jeden človek. Sme zatiaľ malý ale veľmi produktívny tím, ktorý sa neustále
snažíme rozširovať.
V rozbehovej fáze sme boli
zhruba do konca minulého roka. Potom naše tržby začali pohodlne pokrývať prevádzkové
náklady, no tento rok sa ešte sústredíme na ďalšie investície, pretože mame ambíciu
v budúcom roku spustiť ďalšie weby. Sme skromní, s rozdelením zisku počítame
zhruba až po troch rokoch fungovania.
Venujete sa tomu na fulltime, alebo máte každý
ešte svoje zamestnanie/biznis?
Okrem externých
prispievateľov to všetci robíme na full-time. Vzdali sme sa svojich zamestnaní,
pretože firmu dnes nedokážete vybudovať popri niečom, treba sa do toho vložiť
úplne celý. Aspoň v našom biznise je to tak, že iba chvíľková nepozornosť môže
znamenať nezvratnú stratu príležitosti a to si nemôžeme dovoliť. To sme sa
naučili už po niekoľkých týždňoch fungovania.
Čomu ste sa venovali pred tým, než ste založili dobré noviny? Mali ste už nejaké skúsenosti v žurnalistike, alebo ste "prehupli" do toho z úplne iných odborov?
Čomu ste sa venovali pred tým, než ste založili dobré noviny? Mali ste už nejaké skúsenosti v žurnalistike, alebo ste "prehupli" do toho z úplne iných odborov?
Ja osobne nie som
žurnalista - som manažér pôsobiaci v médiách a to je trochu iné. Nerozumiem
tvorbe obsahu, na to si najímame ľudí. Ja robím biznis, to je moja práca. Avšak
cesta, ako som sa k médiám dostal, bola trochu kľukatá.
V roku 2006 som spoluzakladal prvé slovenské čisto internetové rádio - Rádio A1, kde som nabral prvé skúsenosti z mediálneho trhu. Bolo to však skôr hobby než biznis, ktorým by sa dalo reálne živiť, takže som popri tom podnikal v iných oblastiach. Médiá neboli primárne to, v čom by som sa výraznejšie videl.
Po parlamentných voľbách v roku 2010 sa zdalo, že bude možné našu krajinu výrazne zmeniť k lepšiemu. Chcel som byť pri tom, chcel som si vychutnať tú atmosféru, keď podnikatelia prichádzajú so svojimi skúsenosťami a navrhujú riešenia pre lepšie podnikateľské prostredie na Slovensku. A keďže sa zdalo, že nová vláda je naklonená týmto smerom, prijal som ponuku a šiel som pracovať do Národnej rady SR ako asistent poslanca, pričom do môjho portfólia okrem sociálnych vecí zapadalo práve podnikateľské prostredie. Uskutočňovali sa tam také porady, oficiálne sa to volalo komisie, kam chodili úspešní biznismeni z celého Slovenska. Úžasní ľudia, ktorí boli plní nápadov a mojou úlohou bolo podrobne ich návrhy zaznamenávať, študovať a potom predkladať tým, ktorí mali reálnu moc to presadiť. Paradoxne to však bolo politicky veľmi neprajné obdobie, kedy sa reálne zmeny dali v dôsledku rôznych škriepok uskutočňovať len veľmi ťažko, resp. vôbec, takže ma táto práca nenapĺňala.
Celé to vyústilo až do predčasných volieb a v roku 2012 som sa rozhodol byť užitočný tam, kde som prirodzene doma - v biznise. Vrátil som sa k pôvodným podnikateľským aktivitám a vtedy vznikli aj Dobré noviny, ale domnieval som sa, že to bude podobné ako rádio, teda kratochvíľa. Čoskoro sa ale ukázalo, že som sa mýlil a dnes Dobrým novinám venujem všetok svoj čas a energiu. Budujeme firmu, ktorá je inovatívna, má výnimočný produkt a chce s ním naplno preraziť.
V roku 2006 som spoluzakladal prvé slovenské čisto internetové rádio - Rádio A1, kde som nabral prvé skúsenosti z mediálneho trhu. Bolo to však skôr hobby než biznis, ktorým by sa dalo reálne živiť, takže som popri tom podnikal v iných oblastiach. Médiá neboli primárne to, v čom by som sa výraznejšie videl.
Po parlamentných voľbách v roku 2010 sa zdalo, že bude možné našu krajinu výrazne zmeniť k lepšiemu. Chcel som byť pri tom, chcel som si vychutnať tú atmosféru, keď podnikatelia prichádzajú so svojimi skúsenosťami a navrhujú riešenia pre lepšie podnikateľské prostredie na Slovensku. A keďže sa zdalo, že nová vláda je naklonená týmto smerom, prijal som ponuku a šiel som pracovať do Národnej rady SR ako asistent poslanca, pričom do môjho portfólia okrem sociálnych vecí zapadalo práve podnikateľské prostredie. Uskutočňovali sa tam také porady, oficiálne sa to volalo komisie, kam chodili úspešní biznismeni z celého Slovenska. Úžasní ľudia, ktorí boli plní nápadov a mojou úlohou bolo podrobne ich návrhy zaznamenávať, študovať a potom predkladať tým, ktorí mali reálnu moc to presadiť. Paradoxne to však bolo politicky veľmi neprajné obdobie, kedy sa reálne zmeny dali v dôsledku rôznych škriepok uskutočňovať len veľmi ťažko, resp. vôbec, takže ma táto práca nenapĺňala.
Celé to vyústilo až do predčasných volieb a v roku 2012 som sa rozhodol byť užitočný tam, kde som prirodzene doma - v biznise. Vrátil som sa k pôvodným podnikateľským aktivitám a vtedy vznikli aj Dobré noviny, ale domnieval som sa, že to bude podobné ako rádio, teda kratochvíľa. Čoskoro sa ale ukázalo, že som sa mýlil a dnes Dobrým novinám venujem všetok svoj čas a energiu. Budujeme firmu, ktorá je inovatívna, má výnimočný produkt a chce s ním naplno preraziť.
Hovorí sa, že médiá sú svedomím spoločnosti. Je to
veľká sila, ktorá môže veľa ovplyvniť už len tým, na ktorú stranu sa radšej
pozerá (čo dáva do pozornosti ľudí). Ako vy vnímate túto úlohu, resp. ako
vnímate zodpovednosť, ktorú majú novinári voči svojim čitateľom?
Absolútne súhlasím s tvrdením,
že média sú svedomím spoločnosti. Na druhej strane sú ale zároveň aj jej
tvorcom, a nie bezvýznamným. Vplyv médií je dnes ohromný - média dokážu zosadiť
prezidentov, ale aj urobiť zo zločincov hrdinov. Pravé preto by si média mali uvedomiť
nielen svoju moc, ale aj svoju zodpovednosť za to, v akej spoločnosti žijeme.
My sa usilujeme robiť spoločnosť lepšou tým, že ukazujeme skutky a ľudí, ktorí našu
spoločnosť posúvajú pozitívnym spôsobom dopredu.
A snažíme sa tiež inšpirovať,
byt skratka lepšími ľuďmi - oceniť krasu, nájsť v iných len to najlepšie a zanechať
svet o trochu lepším. Možno to znie naivne, ale podľa nás to funguje. Stačí sa
len pozrieť, ako vyzerajú diskusie u nás a ako u bulvárnej konkurencie. Odovzdávame
pozitívnu energiu a naši čitatelia ju šíria ďalej. Tým sa nemôžu pochváliť úplne
všetky médiá.
Zaujímalo by ma ešte veľa vecí, ale musíme sa
držať rozumného rozsahu :) Tak už len poslednú otázku:
Sú vaši priatelia, s ktorými ste zakladal
portál teraz vašimi kolegami v práci? A máte nejaké rady, ako zvládnuť
takýto prechod bez toho, aby sa vám rozpadlo priateľstvo/práca?
Nielen to, firmu sme založili
spoločné s mojou partnerkou v osobnom živote, takže sme v podstate rodinná
firma :)
Nie je to jednoduché, pretože v podnikaní je normálne,
že sa dostanete do konfliktu. No nám sa našťastie darí produkovať iba
zmysluplne dialógy a najmä oddeľovať súkromie od prace, resp. nevpúšťať prácu
do osobného života. Pre priateľku bolo dôležité pochopiť jedine pravidlo: že
som tvrdohlavý, a neoplatí sa so mnou hádať, pretože časom všetko aj tak pochopím
sám :) Ostatní kolegovia sú však ľuďmi zvonku, na ktorých
sme buď náhodou natrafili, alebo sme ich poznali ako profesionálov z iných
firiem. Napríklad naša šéfka obchodu k nám prešla z konkurenčného prostredia, a
jej skúsenosti sú pre nás na nezaplatenie. Programátora a grafičku som do firmy
priviedol z mojich predchádzajúcich biznisov. Redaktorov sme buď poznali a presvedčili
k spolupráci, alebo sa k nám sami pridali. Avšak nepotrpíme si na zložité organizačné
štruktúry. Chceme mat vo firme otvorene a priateľské prostredie, pretože vďaka
tomu vzniká pozitívna atmosféra tak veľmi potrebná pre náš špecifický koncept novín.
Neviem, či som tak ďaleko, aby som mohol rozdávať
rady. Ale myslím si, že pri riadení firmy je veľmi dôležité nezabudnúť, že každý
člen tímu je ľudská bytosť so svojimi názormi, životnými skúsenosťami, víziami
a snami, a že každý si zaslúži úctu, rešpekt a povzbudenie.
Podľa mojich skúseností je
to stokrát efektívnejšie ako psychicky teror zo strany šéfa. Existuje totiž aj manažérska
teória tvrdiaca opak - že výsledky prichádzajú iba v neosobnom prostredí a pod
tlakom. Pracoval som aj v takom prostredí - môj bývalý šéf, ktorý svojich podriadených
viac terorizoval, než povzbudzoval, je dnes na konci svojej kariéry a postupne
mu všetci ukazujú chrbát. Postretli ho totiž ťažké časy, keď sa prestalo dariť.
To sa môže stať každému, on však nenašiel vo svojich podriadených úctu a ani
oporu, čo je celkom pochopiteľné. V práci treba jednoducho zostať človekom a to
prinesie aj želané výsledky.
Autor: Andrej Kras
Fotky: www.dobrenoviny.sk
Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.
Autor: Andrej Kras
Fotky: www.dobrenoviny.sk
Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára