štvrtok 10. júla 2014

Prečo som prestal jesť hovädzie

Posledných niekoľko mesiacov som sa vzdal jedla, ktoré bolo pred tým moje najobľúbenejšie: hovädzieho mäsa. Jedenie menšieho množstva hovädzieho je zdravšie, lepšie pre životné prostredie, a – čo bolo pre mňa prekvapením –je celkom ľahké s ním prestať.

 



Niekedy sa mi zdá, že veľa nášho jedla je zaseknutého v cykle nadmernej produkcie a nadmernej konzumácie. Ale, ako mi vysvetlila krásna slečna Christiana z Nadácie Jamesa Camerona, môžeme v našich dennodenných životoch urobiť malé zmeny, ktoré môžu mať skutočný dopad.
Konzumácia mäsa dnes prispeva ku globálnemu otepľovaniu a zhoršovaniu životného prostredia. Odhaduje sa, že 14.5% ľuďmi vytvorených skleníkových plynov pochádza od poľnohospodárskych zvierat – čo je viac ako všetky druhy dopravy. Výroba hovädzieho je zodpovedná za 41% z týchto emisii.
Minulý rok ohlásila Brazília 28%-tný nárast odlesňovania Amazónskeho dažďového pralesa – a až 80% odlesnenej plochy v Brazílii sa následne používa na chovanie dobytka. Toto vyúsťuje do veľkej straty biodiverzity.

Moderné poľnohospodárstvo tiež veľmi vyčerpáva vodné zdroje. Štúdia z roka 2010 vypočítala, že na výrobu 1 libry hovädzieho mäsa (0.45 kg) sa spotrebuje viac ako 8178 l vody.
Ale je možné to zmeniť. Znižovanie konzumácie mäsa je rastúci trend, ktorý podporuje hlavne to, že ľudia stále viac pri svojich voľbách zohľadňujú zdravie a životné prostredie. Prepnutie na „zdravú stravu“ ako ju odporúča Harvardská Lekárska Fakulta – ktorá stále zahŕňa jedenie mäsa, rýb a vajec – by znížila emisie skleníkových plynov z produkcie jedla o 36%. Nórska armáda ohlásila, že prechádza na stravu, kde bude jeden deň v týždni vegetariánsky preto, aby bojovala proti globálnemu otepľovaniu, a aj v USA upadá konzumácia červeného mäsa.

Ja sám sa cítim zdravšie, som viac aktívny, a tým, že som si spestril jedálniček, ani nemám pocit, že by som o niečo prichádzal. A po tom čo som prestal jesť hovädzie, malo to aj vedľajší efekt na zvyšok mojej stravy - celkovo jem menej.



Dobytok a ostatné hospodárske zvieratá nesmú škodiť životnému prostrediu. Kravy, prasatá, ovce a sliepky sa nevyvíjali na to, aby boli natlačené v tmavých skladiskách a pumpované jedlom. Dobytok chovaný na pastve vyžaduje oveľa menšie zdroje ako vstupy. A ako ukázali ľudia ako finalista Virgin Earth Challange, Allan Savorydobytok, ak je o neho správne postarané, môže dokonca obnoviť zničenú pôdu.
V dlhodobom horizonte, ako teraz poznamenal Bill Gates, je tu tiež veľký potenciál pre veľký posun v poliach ako je syntetické mäso. A sú tu tiež iné, viac zdrojovo-efektívne proteíny ... ako napríklad hmyz! Ale vo svete, v ktorom viac ľudí umiera od obezity ako od podvýživy – zatiaľ čo stovky miliónov ľudí nemajú dostatok jedla – a keď sa odhaduje, že okolo roku 2050 bude potrebných o 70% viac jedla, nemôžeme sa snažiť tento problém riešiť tým, že sa budeme snažiť dnešné intenzívne farmárčenie ešte viac zintenzívniť. Ale zredukovanie našej konzumácie zredukuje potrebu týchto odvetví držať krok s dopytom.
Presviedčanie ľudí, aby sa úplne vzdali mäsa je veľmi ťažké, ale presvedčiť mäsožravcov aby prestali jesť hovädzie je reálne. Myslíte si, že by ste mohli dať preč zo svojho jedálnička hovädzie, alebo ste už vegetariánom/vegánom? Dajte nám vedieť svoj pohľad na vec.






Z originálneho článku http://www.virgin.com/richard-branson/why-ive-given-up-eating-beef preložil Andrej Kras (ArPharazôn)
Foto: prebraté z pôvodného článku

Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára