piatok 10. júna 2016

Richard Branson: Keď prídu ťažké časy ....

A je to tu zase :) Richardov stĺpčke, v ktorom odpovedá na otázky čitateľov denníka The Star. Tentokrát o zvládaní nezvyčajných a ťažkých situácii.


Vytvorte prostredie, v ktorom budete a vy a vaši zamestnanci neustále vytláčaní z komfortnej zóny. Vznikne tak kultúra, v ktorej sa ľudia neuspokoja s hocijakým výsledkom, a ktorá bude cez výzvy neustále znova a znova "nakopávať" váš biznis.

Otázka: Ak prechádzate so svojou firmou krízovým obdobím, ako zistiť, či príliš nepanikárite? Ako si udržíte odstup, a riešite ťažké situácie s chladnou hlavou? - Ghufran Sheraz, Pakistan



Počas svojej kariéry som nespočet krát čelil krízam. Zatkli ma, takmer som za jedinú noc stratil miliónový biznis, a postavil som sa zoči-voči v súdnych sporoch rôznym gigantom. To je niekoľko z mnohých prekážok, ktorým som za ten čas čelil.

Väčšine ľudí to znie strašidelne, ale ja som si tieto výzvy svojim spôsobom obľúbil. Vyžívam sa v stresových situáciách - nalieva mi to do žil život, odhodlanie, a núti ma to posúvať sa neustále vpred.

Nebolo však ľahké stať sa takýmto človekom. V mladosti som bol tak veľký introvert, až sa moja mama bála, aby sa mi to dospelosti nestalo osudným.

Neustále mi preto dávala rôzne úlohy, aby ma vytiahla z mojej "ulity". Keď k nám prišli hostia, nabádala ma, aby som im zahral komické scénky, a posielala ma na neznáme miesta, takže som sa musel pýtať cudzích ľudí na cestu.

Vďaka jej vedeniu som sa naučil žiť mimo svojej komfortnej zóny. Nebolo to vôbec jednoduché! Znova a znova som prepadal panike ... ale vďaka tomu, že som opakovane zažíval takéto návaly strachu, naučil som sa rozpoznávať o čo ide, a efektívne sa s nimi vysporiadať.

Tieto dobrodružstvá ma tiež naučili jednu životnú lekciu: Chodiť sa nenaučíš tým, že budeš postupovať podľa inštrukcii, ale len neustálym skúšaním - a to znamená, že občas zakopneš a "rozbiješ si držku".

Nebol som výnimkou - väčšina ľudí sa potrebuje naučiť zvládať vnútorný nepokoj, aby boli pripravení, keď príde vážna chvíľa, alebo moment, ktorý vám môže zmeniť celý život.

Je to schopnosť ako každá iná. Obzvlášť dôležitá je pre podnikateľov, z ktorých väčšina zažije strach prvý krát až vtedy, keď sa veci začnú kaziť.



Ak samých seba a svojich zamestnancov nevytláčate z komfortnej zóny, nakoniec sa "uspokojíte". Bude vám stačiť to čo je teraz, a budete ľahkou korisťou pre konkurenciu.

Tvorba kultúry, v ktorej biznis "ožíva" vďaka výzvam môže vyžadovať zmenu myslenia, obzvlášť ak ste sa so žiadnymi výzvami už dlhší čas nestretli.

Zažeňte pocit "spokojnosti" tým, že zamestnancov postavíte do neobvyklých situácii. Možno existuje nový druh potenciálnych zákazníkov, s ktorými by sa mali začať stretávať, a spoznať ich. Možno by si mali na pár týždňov vyskúšať konkurenčný produkt, alebo po celý jeden mesiac nepoužívať produkt, ktorý robíte - a zistiť, či neexistuje iný, lepší spôsob ako naplniť potrebu, ktorú napĺňa. Alebo je možno čas úplne prepracovať vašu ponuku, a celú firmu - absolútne od základov.

Cieľom je vytlačiť ľudí von z ich komfortnej zóny - uvidíte, že to je miesto, kde začína inovácia.

Keď príde skutočná kríza, pocit naliehavosti a paniky by už nemal byť neznámy - a vnútorný alarm by sa vám nemal vyknúť spod kontroly.
Dve metódy, ktoré pomáhajú mne udržať alarm pod kontrolou: nosiť so sebou všade zápisník, a obklopiť sa skvelými ľuďmi.


Vždy mám pri sebe zápisník, do ktorého si píšem rôzne veci. Vďaka tomu, že si zapisujem svoje myšlienky, starosti a veci ktoré musím urobiť, si dokážem urobiť jednoduchšie v hlave poriadok.

Tiež sa snažím vždy držať na pamäti, že nikto nemôže byť dobrý vo všetkom. Ak sa stretnete s problémom, ktorý neviete vyriešiť, je dôležité deelgovať časť práce na ľudí, ktorí majú tie správne schopnosti, a ktorí s vami zdieľajú hodnoty a zapálenie pre vec.

V kríze je nad zlato táto rada: zamerajte sa na veci, ktoré sú vašou vášňou. Cesta k úspechu je plná výtlkov, a často sú na nej veľké zachádzky.

Videl som už mnoho krát zlyhávať firmy a myšlienky, ale nedovolím, aby ma takéto stresové situácie stiahli dole. Zistil som, že ak sa zameriam na to, prečo chcem dosiahnuť daný cieľ, je jednoduchšie ísť so vzpriamenou hlavou.

Ako spieva Billy Ocean: "When going gets tough, tough get going:" (Keď prídu tvrdé časy, tvrdí ľudia kráčajú ďalej)

Veci nejdú vždy tak, ako sme si ich naplánovali. Je to nevyhnutná časť každého podnikateľského dobrodružstva. Obľúbte si výzvy.

Keď si ich obľúbite, zistíte, že váš život naberie zaujímavý a vzrušujúci priebeh.


Distribúciu zabezpečuje: New York Times Syndicate



Pôvodný článok: http://www.thestar.com.my/metro/smebiz/columns/2016/05/09/when-the-going-gets-tough/
Preklad: ArPharazôn (Andrej Kras)
Obrázky: Stress - Andrew Imanaka, cc-by
Richard Branson - Nick Webb, cc-by
Beautiful Old Fire Alarm - James Cridland, cc-by

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára