Prednedávnom som si sám na sebe uvedomil jednu zaujímavú
vec. Nakoľko som človek, ktorého fascinuje podnikanie, často ma nadchne nejaká
myšlienka, z ktorej by som chcel vykresať dobrý biznis (a z väčšiny
z nich nakoniec zíde). Neviem, či to je dnešnou dobou, ktorej heslo je
„Think Big“, alebo len mojim vlastným pohľadom – ale vždy keď sa nad niečím
novým zamýšľam, myslím vo veľkom. Veľká distribúcia. Veľká firma. Veľa
zamestnancov. A ideálne aj veľa zákazníkov.
Z časti za to určite môže aj dnešný svet – vďaka
internetu je ľahké myslieť vo veľkom, a nielen myslieť. Aj to vo veľkom
uskutočniť, dokonca s malými nákladmi – čo je samozrejme veľmi dobré, ak
chcete mať veľký biznis. Ale pred nedávnom som si uvedomil, že cez všetok ten
veľký biznis, na ktorý sa vytúžene pozerám, zabúdam na niečo, čo mám každodenne
pod nosom. Na malé biznisy, ktoré nesú náš svet na svojich chrbtoch.
O čom to hovorím? Napríklad o miestnych potravinách. Viete, je fajn aká je Apple skvelá nadnárodná spoločnosť, ale keď si nemáte kde ísť ráno kúpiť chleba (ľudia na dedine vedia o čom hovorím), je vám to na nič. Mieste potraviny, miestna pizzéria, miestna krčma, miestne stavebniny, malá farma. Sú tam ľudia, ktorí vás poznajú po mene, ktorí už presne vedia, čo si dáte. Ľudia, ktorí k dobrému nákupu pribalia aj úsmev (žiaľ to už ani v malých obchodoch nie je imperatívom). Biznisy, ktorých hlavnou devízou by mal byť (a v niektorých prípadoch to tak aj skutočne je) skvelý prístup k zákazníkom.
O čom to hovorím? Napríklad o miestnych potravinách. Viete, je fajn aká je Apple skvelá nadnárodná spoločnosť, ale keď si nemáte kde ísť ráno kúpiť chleba (ľudia na dedine vedia o čom hovorím), je vám to na nič. Mieste potraviny, miestna pizzéria, miestna krčma, miestne stavebniny, malá farma. Sú tam ľudia, ktorí vás poznajú po mene, ktorí už presne vedia, čo si dáte. Ľudia, ktorí k dobrému nákupu pribalia aj úsmev (žiaľ to už ani v malých obchodoch nie je imperatívom). Biznisy, ktorých hlavnou devízou by mal byť (a v niektorých prípadoch to tak aj skutočne je) skvelý prístup k zákazníkom.
Takýmto biznisom treba venovať viac pozornosti. Oni sú
jediným protipólom veľkým spoločnostiam, to čo vyvažuje rovnicu. A hlavne,
všetko je to o ľuďoch. V malých biznisoch môžete poznať majiteľa
osobne. Môžu sa z vás stať dobrí priatelia. Nemusíte riešiť tie kraviny
ako „transparentnosť“, pretože viete, že ten človek za pultom je proste správny
chlap (alebo správne žena) – aj keď určite má aj on svoje muchy.
A v neposlednom rade ide určite
o poctivosť v podnikaní. Keď idete za miestnym farmárom či farmárkou,
a kúpite si od nej syr, on/ona za neho ručí svojim menom. Keď bude syr
zlý, jednoducho tam už znova nakupovať neprídete. Keď bude dobrý, určite si za
neho radi aj trocha priplatíte. A presne viete, že vaše peniaze idú
konkrétne tmu človeku, čo ten syr robí. Že on s nimi urobí všetko pre to,
aby mal ten syr ešte lepší.
Tu nie je miesto pre „odrby“. Ak sa vás raz pokúsi
podviesť, proste skončí. Žiadna reklamácia a dvadsať stupňov riadenia. Buď
si poctivý, alebo nie.
Dajte si tú prácu, a podporte dobré miestne podniky.
Vráti sa vám to v ešte lepších produktoch a službách – teda
v kvalitnejšom živote.
A keď budete uvažovať nad tým, že by ste si chceli
založiť nejaký biznis, skúste sa zamyslieť, ši by ste namiesto celosvetovej
značky nechceli mať radšej dobrú reštauráciu, ktorá bude podporovať celé
spektrum miestnych farmárov. V ktorej nebudete mať len zákazníkov, ale
hlavne veľa priateľov.
Nemyslite vo veľkom – nemusí to vždy byť to najlepšie.
Najprv si premyslite, čo vlastne chcete – a podľa toho potom nastavte
veľkosť svojho myslenia.
Autor: Andrej Kras (ArPharazôn)
Fotky: Obchod - autor r.g-s, cc-by
Rybár - autor John Ragai, cc-by
Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.
Autor: Andrej Kras (ArPharazôn)
Fotky: Obchod - autor r.g-s, cc-by
Rybár - autor John Ragai, cc-by
Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára