nedeľa 26. februára 2017

Keď lodný kapitán varí pivo - recenzia na knihu "Business for Punks"

Jedno štvrtkové doobedie som išiel na niekoľko stretnutí do Bratislavy. Mal som hodinu prestávku, a tak som spravil to, čo robím najradšej - zapadol do kníhkupectva.
Konkrétne do Gorila Urban Space.
Objednal som si veľký čaj, a začal žbŕzdať v záplave kníh.

Čírou náhodou som v sekcii anglických kníh narazil na názov, ktorý ma okamžite zaujal.
Otvoril som na náhodnej strane ... a začítal som sa tak, že sa mi nechcelo ani postaviť z kresla.


Takže, čo je to vlastne za kniha, ktorá mi takto učarovala?
Na začiatok by som asi mal predstaviť autora. Lebo len keď pochopíte Jamesa a BrewDog, pochopíte v čom je Business for Punks zaujímavý.

Knihu napísal James Watt.
Lodný kapitán, ktorý spolu s kamarátom Martinom Dickie-m začal variť vlastné pivo, pretože to zo supermarketu pre nich bolo príliš "nič" - príliš nezaujímavé, príliš ploché, príliš hnusné.
Takže si zobrali veľkú pôžičku, kúpili všetko náradie, a začali vyrábať malé, špecializované várky piva. A pod "špecializované" mám na mysli všetko od sezónnych pív varených pre každé ročné obdobie, cez rôzne druhy dochucovaného IPA (indické svetlé ale), až po šialenosti ako:

- vymrazované pivo s 32% alkoholu - "Tactical Nuclear Pinguin"
- "Cocoa Psycho", ktoré obsahuje okrem tmavého sladu aj drvené kávové a kakaové zrná
- a nakoniec pivo s názvom Elvis Juice (Elvisova šťava), ktorého obsah ponechám čisto na vašej fantázii

Ok, toto by malo stačiť na to, aby ste pochopili, že pivo BrewDog nie je úplne bežné pivo.
Že James nie je tak úplne bežný patrón.
A uvidíte (resp. dočítate sa), že ich podnikanie má do bežného tiež ďaleko.

Chalani sú punkeri telom aj dušou. Razia si vlastnú cestu - vykašľali sa na poučky a podobné hovadiny. Namiesto toho kopírujú overené veci, skúšajú tie neoverené, učia sa to čo potrebujú vedieť namiesto toho aby to nechali robiť niekoho iného.
Nerobia len biznis, namiesto toho vedú vojnu. Bojujú za kvalitné pivá. Držia v rukách zástavu, a pridávajú sa k nim viac ako zákazníci - sú to oddaní fanúšikovia, ktorí ich budú nasledovať až za hrob.

A očividne im to funguje. Biznis založili v roku 2008 (uprostred svetovej finančnej krízy), a odvtedy sú každý rok najrýchlejšie rastúcim pivovarom v Spojenom Kráľovstve. Mali vlastnú televíznu reláciu o varení piva, jazdili po Londýne v tanku a zmenili 300 rokov staré zákony o predaji a podávaní piva.


V tejto knihe James rozoberá úplne dopodrobna, akými princípmi sa v biznise riadia.
Dotýka sa snáď každej dôležitej časti biznisu, a vždy veľmi svojsky. Jednoducho, a zároveň úplne inak ako sme naučení.

Za všetky vyberiem jednu ukážku. Je to časť knihy venujúca sa predaju vašich produktov:

"O predaji potrebujete vedieť len 3 dôležité veci:
1. Zamerajte sa na produkt
2. Buďte otvorení a úprimní
3. Nesnažte sa bojovať cenovú vojnu"

Ku každému z týchto bodov je dopísaný len jeden krátky odstavček. Nič viac.
Celú mágiu okolo predaja a predajcov, o ktorej sa popísali tisíce kníh a príručiek, zhrnul do troch odstavcov - dohromady s nadpismi to sú akurát dve stránky.

Na druhú stranu, tvorbe skvelého produktu, tlačeniu na limity spoločnosti, neustálemu rastu či pestovaniu firemnej kultúry sú venované tie najdlhšie časti knihy, a sú doslova napratané zaujímavými myšlienkami s veľmi svojským (a "rebelským") pohľadom na vec.

Hlavne, nie sú to len teoretické žvásty, ako ste zvyknutí z iných kníh. Tu ide o konkrétne spôsoby:
- ako sa pripraviť na raketový rast podnikania (kto by to mohol vedieť lepšie, ako chalani čo vybudovali najväčší nezávislý pivovar v Británii ... za dva roky)
- ako nájsť správnych zamestnancov
- ako si vydobiť čo najlepšie podmienky na získanie úveru v banke (toto je superdôležité!)
- ako si udržať dostatočnú maržu potrebnú na rast biznisu
- ako robiť marketing bez vaku peňazí


A ešte viacero ďalších zaujímavých vecí.

Na koniec by som ešte spomenul, ako je kniha písaná.
Číta sa viac menej sama. Je napísaná presne v duchu BrewDog.
Jednoducho. Jasne. Prakticky.
Z každej stránky na vás dýchne ten punkový pes, ktorého majú chalani v duši - a zmení spôsob, akým uvažujete nad podnikaním.

Ak hľadáte knihu, ktorá dúchne vášmu podnikaniu nový vietor do plachiet, alebo plánujete začať nový biznis, Business for Punks je to čo hľadáte

Pozor! Kniha nie je preložená do slovenčiny, a nevšimol som si, že by sa u nás dala v kníhkupectvách bežne kúpiť. Obehal som 4 kníhkupectvá po celej Bratislave, a nakoniec som sa musel vrátiť do Gorily, lebo len tam ju mali.




Autor: Andrej Kras (ArPharazôn)
Obrázky:
Pivá BrewDog - BeerHawk.co.uk
Tank - Brewdog.com
James a Martin - Brewdog.com

Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára