štvrtok 25. mája 2017

Koniec pokladníkov. A dizajnérov. A menežérov.

Na začiatok upozornenie: Nie som odborník na umelú inteligenciu, robotizáciu, či nedajbože nejaký predpovedateľ budúcnosti. V tomto blogu sa akurát snažím zosumarizovať si myšlienky, ktoré mi už nejaký čas behajú hlavou ... a možno to dá niečo aj vám. Ak som si nejaké informácie zle vyložil, nepochopil či zle interpretoval, neváhajte ma opraviť! :)

Prednedávnom som sa nachádzal na križovatke týkajúcej sa môjho profesného života. Chcem sa totiž venovať niečomu, čo bude mať zmysel nie len dnes, ale aj o 5 či 20 rokov ... a tak som sa začal hrabať v tom, ako asi bude vyzerať budúcnosť práce. Nevyhnutne som sa tak dostal k robotom, AI a automatizácii.

Ešte 10 rokov dozadu by som povedal, že čas kedy budú stroje reálnou hrozbou pre ľudskú prácu je hudbou ďalekej budúcnosti.
A ani som sa nenazdal ... a je to tu.

Samozrejme, vo výrobnej sfére je automatizácia a robotizácia v trende už pekných pár rokov.
Pomaly ale isto sa však roboti prebíjajú aj priamo k nám, zákazníkom.

Udrelo ma to priamo do nosa, keď som bol minule v Tescu.
Na samoobslužné pokladne som si už zvykol. Ale skener, vďaka ktorému stačí aby som si na konci nákup zvážil, to už je iný level.
A to ma donútilo zamyslieť sa. Prečo sa snažíme nahradiť nízko platené zamestnania, a nie tie, ktoré zamestnávateľov stoja oveľa viac? Prečo sa zbavujeme pokladníčok ktoré pracujú za minimálnu mzdu?

Jasné. Prácu ľudí na nižších pozíciách je obvykle ľahké nahradiť. Stroje ktoré robia to čo títo ľudia sú rýchlejšie, presnejšie, výkonnejšie ... a už teraz dostupné.
Ale čo takí lekári, architekti, menežéri?
Keď sa bavíme o robotizácii, tieto zamestnania sa často neskloňujú. Máme
pocit, že títo ľudia budú mať svoje miesto vo svete ešte dlhý čas, pretože ich práca je vysoko špecializovaná.

Ale ja si myslím, že ich tiež skôr či neskôr nahradí umelá inteligencia. Možno to bude trvať o pár rokov dlhšie, ako úplné nahradenie mechanickej práce - ale je to nevyhnutné.

Prečo?
Lebo ekonomika.

Nahradiť plnú miestnosť dizajnérov, marketérov, menežérov či behaviorálnych psychológov bude vždy ekonomicky výhodnejšie, ako ušetriť plat tety za pásom. A keď raz niekto príde s programom, ktorý niektorú z týchto profesii nahradí, všetci sa len pobijú aby ho tiež mohli mať. A viete čo? Ekonomický motív za takouto AI je dostatočne silný na to, aby sa do toho zakuslo množstvo firiem, len čo sa dostaneme na potrebnú úroveň.

Môžete si o svojom povolaní neviem ako myslieť, že je "unikátne" a bude vždy "vyžadovať človeka" - budete nahradení. Napríklad taký môj odbor - marketing - sa môže zdať ako dokonalé útočisko. Vyžaduje totiž kreativitu, a tú len tak hocijaký robot nemá. Musíme vyhrávať ocenenia za najlepšie reklamy - zlaté klince, a tvoriť úžasné projekty ktoré pohnú svetom.

Ale viete čo? Zákazníka zaujíma len jedno. Vyšší predaj.
Celá kreativita je mu ukradnutá, len ak bude v ďalšom kvartáli rásť lepšie ako v tom predošlom. A to dokáže zabezpečiť aj robot. Dokáže analyzovať efektivitu reklamy. Dokáže rozoznať vzory v ľudskom správaní, dokáže identifikovať čo na nás funguje. A tiež zvládne vytvoriť reklamu, ktorá "postláča" tie správne gombíky na to, aby sme nabudúce kúpili to čo chce klient.
Stačí, aby sme mu dovolili pozorovať, čo na nás funguje.


Lebo v konečnom dôsledku je celý svet len séria následkov. Logická postupnosť. Kauzalita.
A robot bude so svojou výpočtovou silou v predpovedaní vždy lepší ako človek - len sa musí zoznámiť s dostatočným množstvom predošlých podobných prípadov, alebo mu musíme dovoliť robiť vlastné experimenty.

A presne pre toto nahradí zanedlho AI aj spisovateľov či filmárov. Pretože keď sa poriadne pozriete na všetky bestsellery či kasové trháky, rozoznáte jasné vzory. Archetypy, štandardné zápletky ... ktoré sa len trocha obmieňajú rôznymi postavami.
Viete prečo tieto archetypy existujú? Lebo na nás fungujú. Preto bude ďalšia Evitovka hit, a preto budete už na 14 strane vedieť ako to skončí - ale aj tak si ju kúpite. Lebo je to premyslený vzorec.
A tento vzorec dokáže rozoznať a aplikovať aj umelá inteligencia.

Počuli ste už o traileri na film, ktorý vytvorila AI? Bol to trailer na film Morgan (ktorý je o androidovi). Superpočítač IBM Watson dokázal analyzovať trailery na viac ako 100 hororových filmov. Rozoznal pokojné scény a akčné scény, navrhol ktoré časti filmu by sa mali v traileri použiť. Ľudský strihač už len pospájal navrhnuté scény, a dielo bolo dokonané. Činnosť ktorá bežne zaberie mesiac, trvala vďaka AI okolo 24 hodín.

Ak si myslíte, že to o čom hovorím je hudba ďalekej budúcnosti - možno máte pravdu. Ale podľa toho čo som čítal, Google a firma Deepmind už pracujú na umelej inteligencii, ktorá programuje vlastnú umelú inteligenciu. Takže je to vlastne "matka", ktorá si vo vnútri samej seba vytvorí "podúrovne" inteligencie - svojich "synov". A títo sa budú môcť rozvíjať, preprogramovávať a zdokonaľovať sami v ktoromkoľvek smere bude matka chcieť.


A najzaujímavejší fakt? Sami tvorcovia tak celkom nevedia, na základe čoho sa DeepMind rozhoduje. Vedia, ako funguje, ale nevedia predpovedať akou cestou sa vyberie a na základe akých argumentov si vyberie práve túto variantu na vyriešenie zadaného problému.
Ako si teda môžeme byť istí, že striktne racionálna a efektívna inteligencia ktorá nahradí menežérov a ich emóciami ovplyvnené rozhodnutia nie je skutočne za rohom?

Čo ma však na tomto celom zaujíma a zároveň desí najviac je jedna otázka.
Ako bude fungovať ekonomika vo svete, v ktorom zmiznú takmer všetky zamestnania?
Budú fungovať peniaze? Kde sa bude kumulovať majetok?

Nájsť odpovede na tieto otázky je vrcholne dôležité. Nikdy nevieme, či už zajtra nenastane deň, kedy bude na týchto odpovediach závisieť osud väčšiny obyvateľstva. Lebo sa veľmi ľahko môže stať, že ten čas prešvihneme - a ocitneme sa na nesprávnej strane rovnice.

Je na čase sa zamyslieť.




Autor: Andrej Kras (ArPharazôn)
Fotky: Excercise plays vital role in maintaining brains health - A Health Blog, cc-by
Self-service checkout - fruitnet.com, cc-by
GOOGLE - Christopher Dombres, cc-by

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára