sobota 14. mája 2016

"Prečo zákazníci nakupujú u firiem s poslaním" Richard Branson

Pár myšlienok od Richarda o tom, prečo s oplatí mať v biznise určite poslanie, vyšší ideál na ktorého naplnení ako firma pracujete. Hoci je to fajn pre svet, nemusí to byť zlé ani pre finančnú bilanciu firmy!

Biznis už nie je len o vytváraní produktov a služieb, ktoré zarábajú peniaze. Dnes je dôležité - viac ako kedykoľvek predtým - aby firmy prijali za svoje aj určité poslanie.

Vo Virgin sme sa od začiatku snažili o to, aby bolo poslanie neoddeliteľnou súčasťou značky. V 15tich som rozbehol časopis Student, aby som vytvoril "hlas mojej generácie". Aby sme mohli rozprávať o problémoch, ktoré nás všetkých trápili - napríklad o ukončení Vietnamskej vojny. Toto poslanie vyvolalo veľa pozitívnych ohlasov široko-ďaleko. Podarilo sa nám vďaka tomu dosiahnuť veľký úspech, a získať si veľa veľkých mien, ktoré boli ochotné nás podporiť.



Vo Virgin Records sme zase dali príležitosť množstvu umelcov, ktorých tradičné vydavateľstvá prehliadali - pretože sme verili, že svet potrebuje počuť ich tvorbu. Vďaka tomu, že sme sa držali našich zásad a boli sme lojálni k umelcom, s ktorými sme už raz podpísali zmluvu, sme dokázali vytvoriť z Virgin Records jedno z najväčších nezávislých vydavateľstiev hudby na svete.

Ako sa Virgin Group vyvíjala, a svet okolo nás sa menil, menilo sa aj naše poslanie. Okrem zábavy a podporovania našich ľudí sme sa zamerali aj na to, ako sa môže z podnikania stať sila, ktorá tvorí vo svete dobro. Tento cieľ je najviditeľnejší cez prácu našej neziskovky - Virgin Unite - ktorá bez ustania pracuje na zvýšení povedomia ohľadom problémov ako sú klimatické zmeny, ochrana prírody, a tiež poskytuje príležitosti tisícom ľudí, aby si sami vybudovali lepšiu budúcnosť. Ďalšia oragnizácia, v ktorej je krásne vidno naše poslanie je Virgin StartUp - nezisková organizácia, ktorá dáva Startupom z Veľkej Británie nástroje, zdroje a podporu, ktorú potrebujú na úplné využitie svojho potenciálu, a aby mohli vo svete spraviť pozitívnu zmenu.

Úžasným príkladom je Change Please, biznis financovaný z Virgin StartUp a podporovaný časopisom Big Issue (niečo ako naše Nota Bene, p.p.), ktorý predáva ekologicky vyrábanú kávu. Predajcovia sú ľudia bez domova, a šálky horúceho nápoja predávajú z pojazdných stánkov. Takto získané peniaze idú priamo na podporu osoby, ktorá kávu predala, a jej podobných, vďaka čomu sa spoločne môžu vyslobodiť z chudoby. Mal som tú česť rozprávať sa s Cemalom Ezelom, zakladateľom Change Please, na summite Virgin Unite "Disrupting for good" na Necer Islande. Je to úžasný človek so silnou víziou - verím, že sa nájde viac lídrov, ktorí budú nasledovať v jeho stopách.



Túžba spraviť vo svete niečo dobré je vo väčšine z nás, ale veľa ľudí je vystrašených z toho, že musia vystúpiť z radu a urobiť prvý krok. Každý biznis má tú silu, aby spravil život svojich zákazníkov o čosi jednoduchší. Ak môžeme niekomu pomôcť dostať sa z ulice len tým, že si od neho kúpime šálku kávy, predstavte si koľko dobrého by sa dalo urobiť, ak by si každá firma na svete zobrala k srdcu nejaké poslanie, a dávala na neho dôraz.
Veľa zákazníkov chce kupovať od firiem, ktoré zdieľajú podobné hodnoty ako oni sami. To znamená tiež, že viac a viac zákazníkov sa pridáva ku firmám so skutočným spoločenským dopadom, ktoré predávajú produkty a služby s ohľadom na životné prostredie a ľudí okolo seba.

Snažím sa povzbudiť obzvlášť startupy, aby sa zaviazali, že vo svojom okolí spravia pozitívnu zmenu. Ak máte nový biznis, máte ešte možnosť uvažovať s čistou hlavou nad tým, čo je pre vás fakt dôležité. Takže si vyberte niečo čo chcete zlepšiť, a vložte to do "DNA" vašej spoločnosti hneď od začiatku. Ak z toho spravíte časť svojho príbehu ktorým sa budete predávať, budete zbierať zaslúžené ovocie vašej práce - a spolu s vami celý svet.





Autor: Richard Branson, "Why customers want to buy form purposeful bussinesses"
Preklad: ArPharazôn (Andrej Kras)
Obrázky: viď originálny článok

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára