nedeľa 22. mája 2016

Intrapreneurs - prebuďte spiace talenty vo vašej firme!

Koncept "intrapreneurship" - alebo "vnútropodnikových podnikateľov" - sa vo svete rozmáha už dosť dlho. Osobne si myslím, že je to jeden z najlepších spôsobov ako viesť a správať sa k ľuďom v biznise, a určite by ste ho mali poznať.
Že ste o tom ešte nepočuli? Tak čítajte ďalej.




Samotné slovo "intrapreneur" je anglická kombinácia slov "intra", teda vnútri, a "entrepreneur" - podnikateľ. Intrapreneur je človek pracujúci v klasickej firemnej štruktúre, ktorý má však prístup a postoj podnikateľa. Sú to ľudia, ktorí sa pozerajú na veci okolo seba, a neustále sa pýtajú: "Nedá sa to urobiť lepšie? Nedá sa to urobiť jednoduchšie? Nedá sa to urobiť efektívnejšie?"

Môžu to byť šoféri, pekári, administrátori, účtovníci alebo skladníci. Nájdete ich kdekoľvek. Svojim prístupom dokážu vyžmýkať 110% z činností, ktoré robia - a pomôcť tým nie len sebe a svojim kolegom, ale aj celej firme.

Sú to rebeli. Ľudia neuznávajúci status quo. Tí, ktorí sa pýtajú hlúpe otázky, a neuspokoja sa, pokým sa nedostanú pravde na koreň. Tí, ktorí sa pýtajú aj nepríjemné otázky, a neboja sa čeliť odpovediam.
Nemusíte ich nútiť do toho, aby robili veci poriadne. Vidia to, čo by sa dalo robiť lepšie a sami sa zaslúžia za to, aby to tak aj fungovalo.

Najviac si zrejme hodnotu "intrapreneurs" uvedomujú veľkí giganti v oblasti informačných technológii. Firmy ako Google či Dell sú lační po každom kúsku inovácie - a spravia čokoľvek aby ho dostali. Služby ako Gmail, alebo Nicereply od slovesnského Websupportu sú ukážkou toho, čo môžete dokázať, ak necháte správnych ľudí robiť slobodne to, o čom si myslia, že to má zmysel. Aj bez miliónových akvizícii

A tu sa dostávame k druhej strane mince.
"Vnútorní podnikatelia" nepadajú zo stromu ako hrušky v októbri. Ak chcete svojej firme vdýchnuť druhý dych cez vriacu krv ktorú majú títo inovátori v žilách, budete pre nich musieť tiež niečo urobiť.

To znamená hlavne jedno - nechajte ich robiť to, v čom sú dobrí. Slobodne.
Nie je nič horšie, ako keď návalu inovácie postavíte do cesty múry v podobe stuhnutej firemnej štruktúry a spletitej byrokracie.



Nikto asi neplánuje, že váš zamestnanec vymyslí jednu z najznámejších herných platform. Presne to sa však podarilo Kenovi Kutaragimu zo Sony, keď sa vo svojom pracovnom čase venoval vývoju čohosi, čo nazýval Playstation.
Jeho šéf nebol nadšený, a všetci si mysleli, že len mrhá svojim pracovným časom. Veď koho by už len zaujímali najaké "hry"?

Niekto na vyššej pozícii si však všimol potenciál, ktorý sa v platforme ukrýval. A ako sa hovorí - zvyšok je história.
Kto vie, ako by vyzeral herný svet, keby Sony trvalo na tom, že zamestnanci majú pracovať výhradne na svojich zadelených úlohách? Keby sa báli urobiť krok mimo vyšľapanej cesty?

A hoci "nechať inovátorom slobodu" je fajn, ešte lepšie je snažiť sa prebudiť potenciál aktívne. To vedia už aj mnohé firmy na Slovensku, a organizujú tzv. Hackatony - akcie, na ktorých sa stretnú všetci ľudia z firmy, a počas niekoľkých dní (3-4) pracujú v malých tímoch na jednoduchých prototypoch svojich zlepšení či nápadov. Na záver spoločne hodnotia všetky nápady. Tie najzaujímavejšie a najužitočnejšie projekty sa potom ďalej testujú a rozvíjajú po Hackatone. Overuje sa ich potenciál, testujú sa s reálnymi klientmi.
A pravdou je, že veľa dobrých nápadov z Hackathonu ide nakoniec do koša.
Ale kvôli tým niekoľkým, ktoré vytvoria niečo geniálne sa to oplatí.



Ako sa vo svojej firme staviate k "intrapreneurs"? Možno sedíte na poklade, ktorý len čaká či odomknete truhlicu! Príjmite kultúru rebelov, a kultúru inovácii! Nech už podnikáte v čomkoľvek, určite vám to neuškodí!

A čo vy? Aká máte skúsenosti s pretláčaním dobrých nápadov vo svojej firme či zamestnaní? Máte tipy, ako prebudiť zamestnaneckú kreativitu a podnikateľského ducha? Podeťte sa s nami v komentároch :)



Autor: Andrej Kras (ArPharazôn)
Fotky: Innovation - Boegh, cc-by
Paperwork - Camilo Rueda López, cc-by
Hackathon - Florida International University, cc-by



Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára