štvrtok 19. júna 2014

"Väčšina podnikateľov chce veci riešiť fér" - rozhovor o podnikaní s Petrom Druskom, vydavateľom slovenských ebookov

Ako som spomínal v úvodnom článku, chcem na Slovensku hľadať firmy, ktorým sa darí úspešne podnikať v súlade s myšlienkami Kapitalizmu 24902 – dokázať, že je to skutočne možné. Ani to netrvalo veľmi dlho a prvý dôkaz je tu. Peter Druska s vydavateľstvom Druskabooks.

Vydavateľstvo Druskabooks sa (zatiaľ) špecializuje na vydávanie e-bookov, čo znamená že umožňuje každému vydať svoju vlastnú knihu bez závislosti na „milosti či nemilosti“ veľkých vydavateľstiev.




K24902: Ahoj Peter. Rovno na to skočme a začnime tam, kde sa začať má – teda na začiatku. Ako si sa dostal k vydávaniu e-kníh? Aký je príbeh založenia Druskabooks?

P.D.: Bolo to asi pred dvomi rokmi, keď mi
Róbert Madaj navrhol napísať eknihu pre iBooks, ako naprogramovať iPhone aplikáciu pre začiatočníkov. Nejaký návod s minimom programovania. Tak som ju dal dohromady, on mi robil viac–menej recenzenta a korektora. Vydal som ju ešte cez vydavateľstvo iAdverti, lebo ja som ju nemohol sám predávať v iBookstore (v tom čase). Akosi prišla znovu po rokoch chuť písať. A zároveň som vedel, že práve eknihy mi umožnia moje diela vydať bez toho, aby som hľadal vydavateľov, platiť veľké peniaze za tlačený náklad (asi dnes už málokto vie, že kedysi som napísal tlačenú knihu, ktorá mi aj vyšla).

Tak som dal dokopy niekoľko spomienok z detstva z obdobia adventu a vznikla vôbec prvá ekniha vydavateľstva Druska Books s názvom Adventné čítanie.

Nemal som žiadne skúsenosti s tvorbou obálky, s tvorbou ekníh (teda ak si odmyslím, že je to HTML/CSS, s čím pracujem už vyše jedného desaťročia). Mal som ale skvelých kolegov, ktorí sa venovali výrobe tlačených kníh. Od nich som načerpal množstvo užitočných vedomostí, ako sa správať k textu. V eknihe je to oveľa ťažšie dosiahnuť, ako pri tlačenej knihe, ale aspoň sa o to celý čas snažím. Aby bola úprava to najdôležitejšie.

Robil si nejaké väčšie prípravy (a dlho si sa do toho snažil dokopať), alebo si skôr človek čo sa po dobrej príležitosti vrhne po hlave?

Vhupol som do toho naraz. Žiadny prieskum trhu, či o to ľudia budú mať záujem. Vedel som, že eknižný trh rastie a bude rásť. Vidím v tom ešte stále obrovskú príležitosť. Najväčšie dobrodružstvo bolo dostať sa do Apple iBookstore. Potrebuješ tzv. číslo EIN, čo z teba robí „takmer“ firmu v USA. Teda, aby som bol presný, stávaš sa daňovníkom USA. Cesta k získaniu toho čísla bez skúseností alebo bez rád niekoho, kto oň už žiadal, bola dlhá asi 1 rok. Nakoniec som našiel firmu, ktorá sa žiadosťami takýchto záležitostí venuje a vybavili všetko za mňa. Síce som minul všetky peniaze, čo som vtedy mal na podnikanie (znie to honosne, ale mal som len pár sto eur), no dnes to neľutujem.

Často sa ľudia ľahko naštartujú, ale majú problém vytrvať. Ako je to u teba? Si človek, ktorý si ľahko udrží sebadisciplínu?

Sebadisciplína? Nič také ti netreba, ak máš silnú motiváciu. Ide to samé. Eknihy som si odvtedy zamiloval.

Čomu si sa pred tým venoval profesijne? Spomenul si, že máš dlhoročné skúsenosti s CSS/HTML ...

Predtým som robil webový dizajn (HTML/CSS). Strihal som hlavne šablóny z „fotošopu“ do HTML šablón. Popri tom som rozbehol Druska Books, no ešte stále je to vedľajšia činnosť. Mojou hlavnou činnosťou je programovanie iOS aplikácií. Verím v obrat v priebehu niekoľkých rokov.

Peter Druska

Programuješ na voľnej nohe, alebo si niekde normálne zamestnaný ?

Na živnosť. Na TPP ťa dnes v tejto oblasti málokto zamestná kvôli odvodom.

Aká je podľa teba najúspešnejšia kniha, ktorú si vo vydavateľstve vydal? Čo považuješ za „úspech“ nechám na teba, nemusí to byť len ekonomické hľadisko.

Je ich viac. Moja ekniha pre iPad/Mac s názvom Návrh iOS aplikácie od úplného začiatku, tá ešte aj dnes slušne zarába. Mierne zostarla, ale podstata je stále aktuálna. Ďalej je to ekniha Zatmenie mysle od Lindy Chopin. Svojim spôsobom je to taký zámer „sex predáva“, ale obsah eknihy je veľmi hlboký, skrýva v sebe mnoho zákutí ženskej duše. Tá sexuálnosť je tam skôr pozlátkom, ťahúňom. Obsah mnohých prekvapí.

No a poslednú, ktorú spomeniem, je ekniha Úvahy regresného terapeuta od Patrika Balinta.

Sú to eknihy, ktoré presvedčili mnohých ľudí, aby začali čítať eknihy. Písali mi emaily, ako ich majú čítať, lebo nikdy predtým to nerobili. Je to neskutočný pocit vedieť, že vďaka týmto eknihám ľudia ečítanie objavujú.

Máš nejakú knihu, ktorú považuješ za zlomovú (teda po ktorej vydaní sa to nejako významnejšie s vydavateľstvom rozbehlo, alebo sa to začalo „rolovať")?

Rozbieha sa to pozvoľna, nie je to žiadny skok.
Ešte doplním eknihy od Vlada Zlatoša (http://eshop.druskabooks.com/shop/stitok-produktu/vlado-zlatos/). Jeho eknihy sú skutočne dôležité, pretože predstavujú vlnu starostlivosti o zdravie, ktorá sa k nám ešte len blíži. Už teraz je to dosť silno poznať.

Mal si po ceste nejaké črepinky šťastia (napríklad, keď sa na to spätne pozrieš a povieš si "keby som sa nebol tu zastavil na tej káve, tak by som sa k tomu a tomu ani nedostal")? Myslíš, že ťa niekedy významnejšie ovplyvnila "náhoda"?


Všetko je o šťastí. Môžeš byť len viac, či menej pripravený uchopiť príležitosť. Napríklad to, že vydávam eknihy Vlada Zlatoša je neskutočná náhoda. Poviem to ako historku. Ešte v časoch, kedy som eknihy nemal rád a netušil som, že ich raz budem vydávať, používal som Twitter. To aj dnes, ale aj vtedy. Nuž a tam, myslím, že Fero Volár odkázal na článok od Vlada o „BEBE dobré ráno“ sušienkach, ktorý ma zaujal natoľko svojou odbornosťou, že som ostal Vlada sledovať. Nuž, o pár rokov neskôr som sa dal na eknihy. Nebyť odkazu na Twitteri od Fera, nemal by som možno dnes ani jednu eknihu od Vlada. Bola to náhoda (či šťastie, alebo inak poeticky nazvané), no dôležitejšie bolo dať súvislosti dokopy a využiť príležitosť.

Nebyť toho, že v roku 2000 som sa prvý raz pozrel do knihy o HTML (čo s eknihami moc súvisí), tak možno dnes eknihy nevydávam. Náhoda, že som vošiel do toho kníhkupectva cestou zo školy čakajúc na vlak?

Takto by som vedel rozprávať o akejkoľvek činnosti, čo dnes robím. Každý z nás by o takých veciach vedel rozprávať. Nič nie je určené dopredu, neexistuje žiadny osud. Ale to už som sa dostal trochu ďalej :-).

A z opačnej strany - zažil si aj nejaké "nešťastia" ? Aké najväčšie poučenie si si z nich zobral ?

Či som zažil nejaké nešťastia? Podľa mňa veľa, len ti o nich tak neviem rozprávať, ako deprimovaný človek, na ktorého aj haj**l padá každý deň. Pretože každý problém sa snažím vidieť ako príležitosť. Možno keby som sa vzdal v momente, ako prišiel problém, asi by som ti vedel teraz rozprávať o nešťastiach, ale neviem. Neviem žiadne nájsť. Z pôvodnej a prvej práce som odišiel po tom, ako mi oznámili, že moje miesto bolo zrušené. Nešťastie? Pre niekoho áno, kto verí v osud. Podľa mňa príležitosť ísť ďalej. Takže mi musíš prepáčiť, neviem o ničom takom.

Biznis je málokedy o jednom človeku. Ktorí ľudia ti pomáhali/jú budovať ten tvoj?

Na začiatku som bol sám, teda stále som, nikoho nezamestnávam cez zmluvy. Skôr spolupracujem s niekoľkými ľuďmi, ktorí pre mňa vyrábajú eknihy, prípadne kreslia obálky, ak treba. Potom vzťah uzavrieme faktúrou. Funguje to, každý je slobodný a cíti sa v pohode.

Teraz mi veľmi pomáha Tibor Repček, ktorý spracováva eknihy podľa podkladov do ePub formátu. Som mu za to veľmi vďačný, lebo sám by som to nestíhal. Máme eknihy rozdelené zhruba tak, že on robí polovicu z nich, ja druhú polovicu.

Ďalej je dôležitý každý autor. Bez ich aktivity online sa niektoré eknihy predávajú lepšie, ako tie, pri ktorých autori automaticky očakávajú predaje. Platí pravidlo, že ak chce autor niečo predať, musí sa sám zapojiť do procesu propagácie. V tomto sú mnohí veľmi dobrá pomoc, vďaka čomu majú aj oni malý/nemalý príjem.


Keď už sme pri autoroch - koľko kníh máš doteraz na konte ako vydavateľ, a od koľkých autorov?

Neviem to presne, rôzne eknihy sú aj špecificky v iných eshopoch. Ale zhruba okolo 40 autorov a vyše 70 ekníh.

Všimol som si, že si uviedol aj známu zahraničnú knihu "Žltá tapeta" od Charlotte Perkins Gilmanovej. Plánuješ to robiť aj opačne - teda dávať úspešné knihy tvojho vydavateľstva do sveta?

Nie je to také jednoduché. To, čo má úspech u nás, nik nepozná vo svete. A to z prostého dôvodu: nik nepozná autora. Možno by stálo za úvahu urobiť anglický preklad všetkých ekníh a začať ich ponúkať. Čaká tam však aj veľmi veľká konkurencia, čo ale nie je dôvod neurobiť tento krok. Jediný dôvod je, že na to musíme najskôr zarobiť. Mám rád postupný a pomalý rast. Neverím, že rýchly rast a robenie vecí hŕ–hŕ niekam vedie. Akurát tak k prvému zarobenému miliónu a nefungujúcemu konceptu, ktorý padne na ústa. Spýtaj sa každého, kto má za sebou niekoľko rokov budovania biznisu a dnes za chrbtom úspešnú značku, že sa to nestalo zrazu. To už ale odbočujem trochu moc. Chcem priviesť slovenskú tvorbu do sveta, ale musí si to zaslúžiť = zarobiť si na seba.

Tvoj biznis je zatiaľ čisto online?

Nie je úplne online. Eknihy, ktoré sú veľmi žiadané nakoniec idú aj do tlače. Koketujem stále s myšlienkou tlače na objednávku, tej skutočnej. Že čitateľ by si objednal eknihy a za doplatok by si mohol prikúpiť aj tlač 1ks. Je to však moc drahé a nik by o to nemal záujem. Hľadal som aj tlačiarne v Číne, ale u nich je taká výroba ešte drahšia, ako tu doma, na Slovensku.

Druska Books napríklad vydáva aj Učiteľský zápisník presne prispôsobený potrebám učiteľov .

Ako vnímaš dopad "online sveta" na ten "offline"?

Ako vplýva online na offline? Výrazne, hlavne čo sa týka čítania. Všimni si, koľko posmešných fotiek koluje internetom, ako ľudia pozerajú na svoje chytré zariadenia a niečo čítajú. Kedysi sa takto čítali noviny, dnes všetky tie sociálne služby, prípadne RSS čítačky alebo spravodajstvo. Videl som už aj u nás ľudí takto čítať eknihy čakajúc na autobus. Takže dopad to má skôr na dušu človeka. Vplýva to skôr nepriamo tým, že človek sa pod vplyvom obsahu mení a mení aj svoje správanie. Za to však nemôže elektronická povaha, ale samotné konanie človeka niečo čítať a je jedno, akou formou.

Myslíš si, že čisto digitálne produkty (ako napríklad ebooky alebo appky) majú moc zlepšiť náš reálny svet? Majú šancu vytvoriť nejakú "stopu dobra", ktorá sa bude dať vystopovať aj v reálnom svete?

Pýtaš sa, či digitálne produkty majú moc zlepšiť reálny svet. Určite. Komunikácia s autistickými ľuďmi je vďaka rozmanitým aplikáciám jednoduchšia, ako do času predtým. Alebo fakt, že svoje eknihy môžeš mať vo vrecku na nohaviciach a čítať kedykoľvek a kdekoľvek. Vietor ti neotáča strany, zariadenie je stále rovnako ľahké aj s 1000 stranami textu. Ale vystopovať tento vplyv sa nebude dať, obávam sa. Preto sa snažím v Druska Books robiť aj veci, ktoré budú mať hodnotu aj o niekoľko desaťročí. Keď žiadnu inú, tak aspoň historickú.



A teraz taká viac menej „klišé“ otázka: ako vnímaš budúcnosť ebookov a normálnych kníh? Myslíš, že klasické knihy časom vymiznú, alebo budú spoluexistovať "v mieri"?

Podľa mňa, a hovorím to v každom rozhovore alebo pri odpovedi na každú takúto otázku, tlačené knihy v dnešnej podobe skončia. Tlač ako taká nezanikne, len sa zmení svet okolo tlačených kníh. Trend je badateľný veľmi jasne. Kto ho nevidí, ho buď ignoruje alebo si ho nechce pripustiť. Nehovorím to preto, že sám eknihy vydávam, hovorím to preto, lebo sa stačí trochu lepšie obzrieť okolo seba. Keď občas pozrieš okom mimo displeja chytrofónu a rozhliadneš sa po ľuďoch, čo tým okom pozerajú do displeja, uvedomíš si prostý fakt: k akej forme čítania textu má ten človek bližšie? Hovoríme tu o ľuďoch, čo dnes študujú stredné, prípadne chodia ešte na základné školy.

Čo si myslíš, ako to bude v budúcnosti s veľkými vydavateľstvami? Doteraz vlastne mali monopol na knihy (a dosah k čitateľom), ale s príchodom ebookov na úrovni a ľudí ako ty, sa to celé končí. Myslíš, že takáto "decentralizácia" trhu s knihami prospeje a prejaví sa aj na kvalite?

Neviem to posúdiť. Nepoznám pozadie, čo sa deje. Určite však v týchto rokoch majú dosť práce s vydávaním kníh. Viac stavajú skôr na zahraničnú, ako domácu tvorbu, preto si myslím, že pokiaľ sa im podarí pretransformovať aj do ekníh, nebudú mať až taký problém. Kvalita s pribúdajúcim množstvom autorov ide pochopiteľne nižšie, keď si porovnáme absolútne čísla. Lenže keby sme dali do pomeru aj tých kvalitných autorov, tak bude rovnaký, ako pri tých menej kvalitných. Nijak sa nezníži kvalita, skôr zvýši. Pomer k zvyšku však ostane zachovaný. Možnosť vydať si eknihu takmer bez nákladu umožní väčšiemu množstvu aj kvalitných, no odmietaných autorov, preraziť u čitateľov. Práca s čitateľom však bude musieť prebehnúť oveľa skôr, ako také dielo uzrie svetlo sveta.

Takže to bude asi skôr zmena v spôsobe predaja, hlavne pre samotných autorov. Myslíš si, že ten systém ako doteraz fungoval (cez veľké vydavateľstvá) mal aj nejaké pozitívne stránky?

Či mal systém veľkých vydavateľstiev výhodu? Podľa mňa nie. Z krátkodobého hľadiska pre autora, že zarobiť jednorázovo na vydaní svojej knihy. Z dlhodobého hľadiska žiaden, ak sa o toho autora nikto nestaral. Navyše vždy z celého procesu ťaží hlavne vydavateľ. Pri eknihách je centrom autor, ktorý dostáva najväčšie množstvo zarobených peňazí. To je veľká zmena, keď k tomu pripočítame ešte to, ak autor s čitateľmi aktívne pracuje pred vydaním eknihy, po vydaní i v budúcnosti pri ďalších dielach. Kto nepracuje s čitateľmi, nemá šancu predávať ani eknihy. Niektorí autori sa potom čudujú, prečo sa ekniha nepredáva. Netreba mať na začiatku veľké očakávania.

Robíš aj nejakú propagáciu ebookov v reálnom svete?

Nie, nerobím. Mám koncept, ako dostať eknihy k ľuďom, ktorí o eknihách ešte netušia. Zatiaľ sa to však nedostalo ďalej. Chcem sa v prvom rade venovať rozšíreniu portfólia ekníh, aby sa dalo cieliť na konkrétne cieľové skupiny. Potom uvidím. Zatiaľ to nechávam na propagáciu ústnym podaním. Ak niekto o Druska Books povie druhému autorovi, alebo ak si čitatelia medzi sebou požičajú a povedia o eknihách, je to tá najlepšia reklama. Trvá to dlhšie, ale je to aj kvalitnejšie.
Keby niekto prišiel na to, ako eknihy účinne propagovať v „offline svete“, už dnes to robí.

Čo pre teba znamená "biznis" ?

Okrem toho, že biznis by mal byť predovšetkým o snahe o zisk, je to pre mňa vnútorné naplnenie. Lebo skôr, ako som zistil, že sa na tom dá zarábať, som to robil pre radosť. Dnes sa k tej radosti pripájajú plody v podobe ziskovosti. Nezarába to ešte veľa, celkovo eknižný biznis je u nás v začiatkoch, ale stačí vydržať. O dva roky si môžeme dať znovu rozhovor a veci zrekapitulovať. Ak chcem, aby Druska Books zarábalo ešte viac, tak len kvôli tomu, aby som mohol lepšie zaplatiť ľudí, ktorí už teraz so mnou spolupracujú alebo budú v budúcnosti spolupracovať, lebo si to zaslúžia.

Peniaze, ktoré neskôr Druska Books zarobí chcem použiť na ďalšie projekty, ktoré prinesú do spoločnosti pridanú hodnotu.

Aký je tvoj názor na poctivosť (etiku) v podnikaní? A ako sme na tom z tvojho pohľadu na Slovensku, čo sa týka poctivého podnikania? (či už vo vzťahu zákazník-firma alebo firma-firma)

Ak sleduješ Jakuba Ptačina a jeho reláciu na SME o férovosti v podnikaní, zistíš, že podnikanie je len médiami prezentované v tom horšom svetle. V zásade asi platí, že väčšina podnikateľov/firiem chce veci riešiť fér a čo najvýhodnejšie pre seba. Kto vstupuje do sveta podnikania, nechce primárne ľudí klamať a podvádzať. Dlho by mu to nevydržalo. Podľa mňa je všetko v úplnom poriadku u nás na Slovensku. Netreba všetko vidieť čierno, pretože si zužujeme pohľad na väčšinu zanedbateľnou menšinou. Kto ide s kožou na trh, nemá potrebu si situáciu zhoršovať. Férové podnikanie je podľa mňa jednoduchšou cestou, ktorou kráča väčšina z nás.

Otázok by bolo ešte veľa, ale tiež nemôžeme urobiť nekonečný rozhovor J
Na záver teda posledná: Keby si mal svojmu synovi odkázať jednu najdôležitejšiu vec, ktorú si sa v živote a v biznise naučil, čo by to bolo?

Trpezlivosť ruže prináša. Je to klišé, ale oplatí sa počkať. Na čokoľvek. Keď máš čas, začneš uvažovať a tvoja hlava nie je zaťažená stresovou situáciou. Pokojne robiť na pôvodnej myšlienke dostatočne dlho, kým nie si spokojný. V dlhšom časovom horizonte začneš potom uvažovať vo všetkom, čo robíš. Ja teraz robím veci tak, že sa pozerám o 20 rokov dopredu minimálne. Čokoľvek robím. Pozerám sa na to, do akej situácie svojho syna v tom čase vovediem do sveta. Pozerám sa na to, v akej situácii budem ja, v akej biznis. Pri tak dlhom horizonte neexistuje problém, že chcem TERAZ zarobiť čo najviac, ale otázka, aký slobodný chcem byť a budem. Kroky v prítomnosti ma potom navedú na tú správnu cestu, hoc bude aj novo vyšliapaná.

Ale ešte musím poznamenať jednu vec, a síce, že skúsenosť je neprenosná. Aby som úplne odpovedal na Tvoju otázku: každý si musí zažiť svoju cestu životom. Neexistuje jediné odporúčanie (skúsenosť), ktorú by deti prevzali od rodičov bez toho, aby to neskúsili inak.





Autor: Andrej Kras (ArPharazôn)
Všetky fotky boli poskytnuté vydavateľstvom Druskabooks

Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára