nedeľa 15. júna 2014

Biznisy, ktoré nesú na svojich chrbtoch svet

Prednedávnom som si sám na sebe uvedomil jednu zaujímavú vec. Nakoľko som človek, ktorého fascinuje podnikanie, často ma nadchne nejaká myšlienka, z ktorej by som chcel vykresať dobrý biznis (a z väčšiny z nich nakoniec zíde). Neviem, či to je dnešnou dobou, ktorej heslo je „Think Big“, alebo len mojim vlastným pohľadom – ale vždy keď sa nad niečím novým zamýšľam, myslím vo veľkom. Veľká distribúcia. Veľká firma. Veľa zamestnancov. A ideálne aj veľa zákazníkov.



Z časti za to určite môže aj dnešný svet – vďaka internetu je ľahké myslieť vo veľkom, a nielen myslieť. Aj to vo veľkom uskutočniť, dokonca s malými nákladmi – čo je samozrejme veľmi dobré, ak chcete mať veľký biznis. Ale pred nedávnom som si uvedomil, že cez všetok ten veľký biznis, na ktorý sa vytúžene pozerám, zabúdam na niečo, čo mám každodenne pod nosom. Na malé biznisy, ktoré nesú náš svet na svojich chrbtoch.

O čom to hovorím? Napríklad o miestnych potravinách. Viete, je fajn aká je Apple skvelá nadnárodná spoločnosť, ale keď si nemáte kde ísť ráno kúpiť chleba (ľudia na dedine vedia o čom hovorím), je vám to na nič. Mieste potraviny, miestna pizzéria, miestna krčma, miestne stavebniny, malá farma. Sú tam ľudia, ktorí vás poznajú po mene, ktorí už presne vedia, čo si dáte. Ľudia, ktorí k dobrému nákupu pribalia aj úsmev (žiaľ to už ani v malých obchodoch nie je imperatívom). Biznisy, ktorých hlavnou devízou by mal byť (a v niektorých prípadoch to tak aj skutočne je) skvelý prístup k zákazníkom.


Takýmto biznisom treba venovať viac pozornosti. Oni sú jediným protipólom veľkým spoločnostiam, to čo vyvažuje rovnicu. A hlavne, všetko je to o ľuďoch. V malých biznisoch môžete poznať majiteľa osobne. Môžu sa z vás stať dobrí priatelia. Nemusíte riešiť tie kraviny ako „transparentnosť“, pretože viete, že ten človek za pultom je proste správny chlap (alebo správne žena) – aj keď určite má aj on svoje muchy.

A v neposlednom rade ide určite o poctivosť v podnikaní. Keď idete za miestnym farmárom či farmárkou, a kúpite si od nej syr, on/ona za neho ručí svojim menom. Keď bude syr zlý, jednoducho tam už znova nakupovať neprídete. Keď bude dobrý, určite si za neho radi aj trocha priplatíte. A presne viete, že vaše peniaze idú konkrétne tmu človeku, čo ten syr robí. Že on s nimi urobí všetko pre to, aby mal ten syr ešte lepší.
Tu nie je miesto pre „odrby“. Ak sa vás raz pokúsi podviesť, proste skončí. Žiadna reklamácia a dvadsať stupňov riadenia. Buď si poctivý, alebo nie.

Dajte si tú prácu, a podporte dobré miestne podniky. Vráti sa vám to v ešte lepších produktoch a službách – teda v kvalitnejšom živote.

A keď budete uvažovať nad tým, že by ste si chceli založiť nejaký biznis, skúste sa zamyslieť, ši by ste namiesto celosvetovej značky nechceli mať radšej dobrú reštauráciu, ktorá bude podporovať celé spektrum miestnych farmárov. V ktorej nebudete mať len zákazníkov, ale hlavne veľa priateľov.

Nemyslite vo veľkom – nemusí to vždy byť to najlepšie. Najprv si premyslite, čo vlastne chcete – a podľa toho potom nastavte veľkosť svojho myslenia.





Autor: Andrej Kras (ArPharazôn)
Fotky: Obchod - autor r.g-s, cc-by
Rybár - autor John Ragai, cc-by

Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára