sobota 25. júna 2016

Ako v pražiarni kávy: Milujeme svoju konkurenciu!

Pri listovaní mojím zápisníkom som si všimol, že som minulý rok "zanedbal" jednu nádhernú myšlienku z CoffeeFestu 2015 - a je čas to napraviť!




Ale pred tým než sa ponorím do témy, musím spraviť menšie promo CoffeeFestu. Určite je to akcia hodná účasti. Ak máte radi kávu, prídete si na svoje. Ochutnávky, baristické súťaže ... proste skvelá vec. A ak kávu radi nemáte (ako napríklad ja), choďte tam tiež. Zapálenie ľudí pre vec, nové pohľady, nové chute a vône. Zaujímavé informácie o všetkom možnom (od pestovania kávy, cez kávové kultúry po svete, až po novinky vo svete kávy), a úžasná atmosféra. Uvidíte vášeň spojenú s majstrovstvom, a na to je vždy radosť pozerať.

Ale poďme na to, prečo ste sem prišli. Prejdime k podnikaniu.
Na jednej z prednášok tam odznelo pár viet o istej pražiarni kávy. Chalani si spravili pražiareň, a pražia tam vlastnú značku kávy - ktorú potom používajú a predávajú vo svojej kaviarni.

Na tom by nebolo nič svetové, ani prevratné.
Ale zaujímavé je, že vlastnú kávu pražia iba polovicu pracovného času. Druhú polovicu smeny prenajímajú pražiareň iným záujemcom, aby si mohli upražiť a vytvoriť vlastné značky kávy.

Áno.
Doslova si pestujú konkurenciu. "Rozdávajú" im svoje priestory a svoje kapacity.

Pozrime sa na to z bežného pohľadu.
Klasický "kapitalista" by sa snažil zmonopolizovať zdroje. Vyrábať veľa, podliezať trocha ceny. Absolútne ovládnuť trh a maximalizovať svoje zisky. Tak ako to robia firmy všade po svete.

Chalani však nie sú takí krátkozrakí.
Poznajú svoje odvetvie. Vedia, že nedokážu celé mesto (tuším boli z Berlína) prinútiť piť ich kávu, a ani by to nechceli. Každému chutí niečo iné.



Robia kvalitné veci.
A vedia, že ich zisky sa budú úmerne zvyšovať tým, čím viac ľudí si potrpí na kvalitnú kávu.
Preto investujú do kávovej kultúry vo svojom okolí, a podporujú aj ostatných v tom, aby robili vlastnú, dobrú kávu.
Doslova si vychovávajú celé odvetvie - od zákazníkov až po "konkurenciu".
Samozrejme, že pražiareň nedávajú zadarmo. Na každom upraženom balíku kávy tak majú svoj "podiel".

Preto pre nich neexistuje konkurencia v pravom slova zmysle, len partneri.

Mohlo by to takto fungovať v každom odvetví?
Myslím si, že do určitej miery áno. Samozrejme, že sú odvetvia s väčšou a menšou konkurenciou. Dravé oblasti, ako napríklad reality, sú synonymom boja na život a na smrť. Ale ak sa pozriete na veci s trochou odstupu, uvidíte, že sme všetci prepojení.
Ľudia nerozoznávajú detaily. Ak ich obabral poisťovací agent, v hlave si dajú nálepku: "poisťovne sú svine". Na všetkých.

Takže je na čase.
Na čase zahodiť "súťaživé myslenie", a uvedomiť si, že len ak budeme všetci robiť dobré veci, bude to fungovať. Úlohou podnikania nie je bojovať o každú kvapku zisku, až dokedy nezostane na spálenej zemi stáť jediný víťaz. Práve naopak.
Je to o vytvorení sveta, v ktorom sa nám bude dobre žiť. Všetkým, nie len ľuďom.
A navyše na tejto ceste aj niečo zarobiť, priamo úmerne tomu, koľkým ľuďom slúžime :)




Autor: ArPharazôn (Andrej Kras)
Obrázky: Roasted Coffee - Rod Waddington, cc-by
Coffee Culture - Camila Tamara Silva Sepúlveda, cc-by

Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára