štvrtok 14. januára 2016

Zamyslite sa ešte raz

Na znovunakopnutie blogu (a seba) som preložil článok o tom, čo to vlastne stojí, mať miliardový startup. Určite dobré čítanie pre všetkých, ktorí plánujú urobiť dieru do sveta! Možno to ešte zvážite ... Zhruba pred 12 rokmi som založil startup s názvom Basecamp: jednoduchý nástroj na uľahčenie spolupráce kolegov v práci, predávaný na báze mesačného predplatného.


V podstate zobral určitú časť pracovného života človeka, a urobil ho trocha lepším. O trocha jednoduchším, ako keby ste sa snažili riadiť projekt cez emaily, alebo sa snažili prepojiť niekoľko nezávislých služieb na chatovanie, zdieľanie súborov a sledovanie/rozdeľovanie úloh. Za tie roky sme si z toho s mojim partnerom urobili celkom dobrý biznis, a tiež vybudovali skvelé pracovné prostredie pre našich zamestnancov.







A to je celé.


Neotočil som celé odvetvie hore nohami. Nevytvoril som nového člena klubu “10 ciferných”. Nikdy som nebol jednorožcom (startup, ktorý prekročil hodnotu 1 miliardy, p.p.). Ba čo viac: ešte stále, aj po toľkých rokoch, pracuje pre Basecamp stále len menej ako 50 ľudí. Dokonca nemáme ani vysunutú kanceláriu v San Franciscu!


Viem čo si myslíte. NUUUUUDAAAAAAAAA … prečo vlastne počúvam tohto chudáka? Nemá byť toto náhodou konferencia pre víťazov hry zvanej “startupy”? Nemal by tam stáť napríklad niekto, kto už získal stovky miliónov dolárov od investorov, alebo sa o to aspoň snaží? Kto so zdravým rozumom by viac ako celú dekádu drel na firme, ktorá sa ani nesnaží pretvarovať, že má ambície Prevalcovať Celý Svet™?


No dôvodom prečo som tu je práve to, aby som vám pripomenul, že možno - len možno - máte aj vy taký ten divný pocit, že “pretáčanie sveta naruby” nie je cestou pre každý startup. Že možno táto horlivosť a zanietenosť pre “narúšanie základov celého odvetvia” nielen, že zakrýva ostatné motívy pre ktoré pracujeme na startupoch, ale tiež môže byť vysloveným zabijakom pre všetkých nás, a celý svet.





Jednou časťou problému sa zdá byť to, že sa dnes už nikto neuspokojí len s tým, že vo svete zanechá svoju stopu. Nie - on musí k**va vlastniť celý svet. Nestačí byť na trhu, on musí trh ovládnuť. Nestačí slúžiť zákazníkom, musí ich držať v hrsti. Je celkom ťažké rozprávať sa s ľuďmi zo startupovej scény, a nebyť pri tom zahrnutý ódami na efekty networkovania, a statočnosť odkladania “monetizácie” do vtedy, pokým nenarazíte na niečo, na čo bude celý svet pozerať s otvorenými ústami.


V tejto atmosfére sa termín “startup” zúžil na slovíčko opisujúce úplnú podnikateľskú dominanciu. Zmenil sa na posadnutosť jednorožcami, a tým ako dosiahli “úspech”. Celá generácia ľudí pracujúca na internete je okúzlená vyhliadkou premeny na toho mýtického tvora.


Ale môžeme ich za to viniť? Tieto rozprávkové ideály sa posilujú na každom kroku. Začnime od začiatku: ľudia, ktorí stavia na veľké množstvo potencionálnych jednorožcov malé sumy peňazí sami seba nazývajú anjelmi. Anjeli? Vážne? Vytrhli ste svoju samoúčelnú prezývku z podobenstiev náboženstva, ktorého vodca vyhodil všetkých zmenkárov a predavačov z chrámu, a odkázal, že skôr prejde ťava uchom ihly, ako by sa bohatý muž dostal do neba? Tak dobre!

“To skôr prejde ťava uchom ihly, ako boháč vstúpi do Božieho kráľovstva." - Lukáš, 18:25


A to je len prvý krôčik. Ak dokážete pospájať dostatočné množstvo vychytených slov, a pridáte aj dostatočnú dávku úcty voči svätým textom, ako napríklad “sotvér, ktorý prevalcuje svet” a budete dostatočne “túžiť po tom, dostať sa do Mekky s názvom San Francisco”, možno potom postúpite aj v tejto pyramídovej investičnej hre.


Anjeli sú však len prvým stupňom v svätej trojici startupových peňazí. Postupujte po osvietenej ceste, a čoskoro sa vám dostane privilégia audiencie u múdrych rizikových investorov. A nakoniec, ak je vaša viera dostatočne silná, dostanete sa pred investičných bankárov, ktorí budú hodnotiť vašu schopnosť vyzerať nádherne a prosperujúco až do doby, kedy investori už nemôžu predať svoje akcie (nastáva pri prvej verejnej ponuke, tzv. Lock-up period - zabraňuje prepadu cien akcii).





Hádajte ako títo ľudia volajú “birmovku”? Liquidity event (moment, kedy môžu prvotní investori a majitelia predať svoje akcie na trhu, p.p.). Požehnanie potrebné pre vstup do finančného neba. Aké rafinované, že? A ak sa vám toto všetko podarí, znovuzrodíte sa ako anjel a božský cyklus sa uzatvorí. Haleluja!


Môžete si myslieť - a prečo by ma to malo vôbec zaujímať? Ak by si chcel vedieť kamoško, tak ja som VÝNIMOČNÝ. Dokážem to aj napriek tej veľkej pravdepodobnosti, že skončím v továrni na klobásy z jednorožcov. A narastie mi skutočný, a jedinečný roh. Prečo by ma vôbec mal zaujímať náboženský slovník finančníkov? Hlavne, že mi dajú prachy - ak budú chcieť, budem ich volať aj Ocko Pracháč. Žily mi to trhať nebude!


Takže najprv vezmete kopec peňazí od anjelských investorov, v zúfalstve, aby ste nepremrhali šancu premeniť sa na ďalšieho jednorožca. Potom si vezmete nechutne veľkú kopu peňazí od Rizikových investorov, aby ste nafúkli svoj obrat, a presvedčili investičných bankárov, že možno stojíte za pretlačenie na burzu, alebo ste prípadne vhodní na predaj veľkému technickému gigantovi.





A počas celej tejto nalinkovanej dráhy budete získavať viac a viac šéfov. Viac a viac ľudí, ktorí vám “poradia”, ako môžete čísla žmýkať dostatočne dlho na to, aby bolo nafukovanie vzdušného zámku - a udržiavanie ho vo vzduchu - problémom niekoho iného. Ale keď už raz vezmete peniaze, už to nie sú len “rady”. Je to dlh, so všetkými otravnými obojstrannými vzťahmi, ktoré k tomu patria.


Ak sa plánujete stať v priebehu piatich rokov ďalším 50 miliardovým Uberom, asi sa vám zdá táto hra určitým pokrúteným spôsobom logická. Ale chce to viac, než len pár minút vášho času, aby ste prehodnotili, či je to to, čo skutočne chcete. Alebo, aby som bol presnejší - či je tá malá pravdepodobnosť, že dosiahnete čo som opisoval, to čo chcete.


Neprijímajte túto víziu “úspechu” len preto, lebo sa o to všetci práve snažia. Áno, dav je hlasný, a veľmi lákavý - ale nemusíte zoškrabať priveľa laku, aby ste uvideli, že drevo pod tým nemusí byť až také silné, ako ste si ho predstavovali.


Pozrime sa na to s nadhľadom, a zistime aká úzka je táto predstava úspechu.
Najprv zauvažujme nad otázkou: Prečo ste tu?

“Stretnite sa s najväčšími firmami a najzaujímavejšími startupmi na svete: Na Web Summit nechodia len startupy, ale aj  top manažéri najvplyvnejších spoločností sveta, aby sa spolu s vami pozreli na to, čo pre nás skrýva budúcnosť. A aby spoznali startupy, ktoré budú meniť celé odvetvia.” - pozvánka na Web Summit.



Takže toto je jeden z dôvodov: Myslíte si, že by ste boli radi súčasťou toho titulku: Najväčšie spoločnosti na svete a Najzujímavejšie Startupy. Inými slovami, chceli by ste si vyskúšať, ako by vám ten roh jednorožca sedel na hlave. A biely, biely ste presne vždy chceli. Tak to má byť.


Ale samozrejme môžete otázku “prečo ste tu” zobrať aj doslovne. Prečo ste TU. V Dubline, v Írsku, v Európskej Únii? Neviete, že zaručene najrýchlejším a možno aj jediným spôsobom ako sa dostať do klubu jednorožcov je prenajať si matrac v zapadnutej časti San Fracisca, kde je prenájom len 4000 dolárov na mesiac?


Síce má tá oblasť na sever od Sillicon Valley plné ruky práce z pretváraním a ničením zabehnutých biznisov, ale stále sa im nepodarilo odpútať sa od predstavy geografickej blízkosti. Ak sa váš investor nemôže zastaviť na skok do vašej predraženej kancelárie, a zúčastniť sa vášho mítingu, tak ste úplne na hovno, že?


Skutočnou otázkou je, prečo vlastne máte startup? Neverím, že väčšina ľudí je motivovaná výhradne predstavou ochkania nad posledným hokejkovým fenoménom. Môžno ňou sú očarení, ale nie je to ich jediná motivácia. Poďte sa ponoriť hlbšie, a objaviť to čo vás motivuje. Pre malú inšpiráciu - tu je to čo motivovalo mňa, keď som sa zapojil do tvorby Basecampu:

Chcel som byť sám sebe pánom. Sám si určovať tempo. Vytýčiť si vlastnú cestu. Vždy nazývať veci pravými menami, a neriešiť čo si budú myslieť kravaťáci. Všetky tie klišé o nezávislosti, ktoré znejú úžasne až pokým nepríde prvé otázok akcionárov o tom prečo ste nezískali viac investícii, prečo získavate zákazníkov tak pomaly, a prečo ste už včera nerástli nadzvukovou rýchlosťou?
Sloboda vám nechýba až do momentu, kedy ju nestratíte. A keď je raz preč, teda tým myslím, že majitelia peňazí vám diktujú to VAŠE ÚŽASNÉ DOBRODRUŽSTVO, stratíte ju skoro vo všetkom. Keď je raz lokomotíva rozbehnutá, už nezastaví. Nikto nevystúpi - skončí to jedine haváriou, alebo úspešnou zastávkou na stanici “Prvá verejná ponuka” pri jazere likvidity.
Chcel som vytvoriť produkt, a predávať ho priamo ľuďom, ktorým závisí na jeho kvalite. Ak spojíte svoju motiváciu (peniaze) a službu zákazníkom, môže vzniknúť neuveriteľné spojenie. Je to úplne iný druh práce, ako keď sa len snažíte získať pozornosť a predať ju spolu so súkromím a dôstojnosťou v jednom balíku tomu, kto ponúkne najviac.

Vytiahnem ešte jedno staré príslovie: Viem, že robím poctivú prácu. Jednoduchá, poctivá práca. Vytváram dobrý produkt, a ty mi za neho dáš slušné peniaze. Na opísanie tejto transakcie nepotrebujeme veľké slová ako “monetizačná stratégia”, pretože je tak jednoduchá a prostá, že dokonca aj môj trojročný syn jej porozumie.

Chcel som zapustiť korene. Dlhodobé zväzky s kolegami, zákazníkmi a poduktom. Ale s kapitálovou bombou, ktorú zneškodní len 10-100 násobná návratnosť, je ťažké riadiť a viesť firmu. Za skoro dve dekády v internetovom biznise som zistil, že najlepšie pracovné vzťahy boli tie, ktoré vydržali najdlhšie.
Máme zákazníkov Basecampu, ktorí sú s nami už viac ako 11 rokov! S Jasonom pracujem už viac ako 14 rokov, a starám sa o zamestnancov Basecampu o niečo menej ako desaťročie.

Kam sa pozriem, tam vidím náhrobné kamene takýchto dlhodobých vzťahov: Moderné pracovisko ti nič nedlhuje! Všetky vzťahy sú kratšie než žmurknutie oka, dočasné. Dokonca je v čo najčastejšom prebiehaní zamestnancov do iných firiem určitá prestíž. A ja na to: Skutočne? Toto mi nie je blízke, neakceptujem to, neexistuje žiadny prírodný zákon, vďaka ktorému by to bolo nevyhnutné.


Chcel som sa uistiť, že budem mať tie najlepšie možné šance na dosiahnutie bodu, v ktorom budeme mať finančnú stabilitu. V abstraktnom, ekonomickom zmysle, je 30% šanca, že zarobíte 3 milióny rovnako dobrá, ako 3% šanca zarobiť 30 miliónov. A tiež rovnako dobrá, ako 0,3% šanca zarobiť 300 miliónov. Ale v realite si musíte vybrať: ktorá z týchto možností je pre vás tá pravá?

Stratégie, ktoré sa používajú pri zabezpečení 30% šance na 3 milióny sú v priamom rozpore so stratégiami potrebnými pri pokuse trafiť 0,3% šancu na 300 miliónov. Mierte na mesiac, aj keď miniete, budete medzi hviezdami? Bohužiaľ, pondelkové rána takto nefungujú.

Chcel som život aj mimo práce. Koníčky, rodinu. Intelektuálnu stimuláciu a výzvy, ktoré budú trocha o niečom viac ako len o Hacker News, fungovaní ďalšieho Javascriptového frameworku a optimalizovaní procesu registrácie na našej stránke.

Chcel som si “užiť” obmedzenia 40 hodinového pracovného týždňa, a cítiť sa dobre keď to raz bude za mnou. Nie len stále uvažovať nad tým, že niekomu dlhujem svoju dvadsiatku a tridsiatku. Mladší už nikdy nebudem, a keď tieto roky niekomu predám neskôr za viac peňazí, len som to celé posral.


Keď dám tieto motivácie dokopy, vychádza mi z toho, že musím odmietnuť definíciu úspechu, ktorú predkladá Sanfraciský ekonomický model “Rob to vo veľkom, alebo choď do riti”. Basecamp sme zakladali ako bokovku. Viac ako rok sme trpezlivo čakali, pokým sme si nemohli dovoliť vyplácať rozumné platy sami sebe, a až potom sme sa pustili do biznisu naplno. Znamenalo to, že sme si pomaly budovali publikum (namiesto toho aby sme sa pokúšali kúpiť si ho), aby sme mali komu vôbec predávať.



Z pohľadu prevládajúcej startupovej mytológie to znamená, že sme možno ani nikdy neboli skutočný startup! Nemali sme plány na ovládnutie sveta, úplné ovládnutie trhu a zákazníkov. Celkom určite sme nedosiahli žiadne tradičné míľniky, ktoré by boli hodné oslavy. Žiadne Prvé kolo investícii. Žiadne plány na Prvú verejnú ponuku. Žiadna akvizícia.


Naša definícia víťazstva ani neobsahovala tú posvätnosť prirodzeného monopolu. Nevyhrali sme vyhladením konkurencie. Sabotovaním ich firiem, lovením ich zamestnancov, alebo míňaním čo najväčšieho množstva peňazí za čo najmenší čas … Prosperovali sme vo svete “My A oni”, nie vo svete “My ALEBO oni”. Keď sme uspeli my, mohli uspieť aj ostatní.

Môže to znieť slabošsky, ako keby sme nemali dosť veľké ambície. Ja to rád nazývam skromným. Realistickým. Dosiahnuteľným. Je to takto navrhnuté zámerne, pretože si uvedomujeme ako rýchlo mizne radosť zo života, lásky a samotného bytia po tom, čo dosiahnete určitú úroveň finančného úspechu. V podstate nie len že mizne - ale pre mnohých to má na tieto oblasti života až negatívne následky.

Rozprával som sa za svoj život s viac než dostatočným množstvom podnikateľov, ktorí - ak meriame úspech tak ako klasické startupové príručky - “vyhrali” v hre biznisu. A čím viac sme sa rozprávali, tým viac sme si uvedomovali, že pozlátko obrovského úspechu nie je ani zďaleka tak vysoko na Maslovovej pyramíde potrieb ako tie ostatné, oveľa ľahšie pominuteľné, ťažšie merateľné druhy motivácie.





Myslím, že jedným zo spôsobov ako vyjadriť to, čo sa snažím povedať je: Vo svete startupov je obrovská konšpirácia! (Áno, vytiahnite svoje hliníkové čiapky lebo nejaký čas neuvidíte Kansas). Ľudia robia všetko len vo svojom vlastnom záujme! A hlavne tí, ktorých hlavný prínos je kapitál, ktorý len posúvajú ďalej. Samozrejme budú tieto záujmy vysvetľovať ako “dobro pre komunitu”, dokonca bez kúska irónie či zahľadenia sa do vlastného vnútra. Ale aj tí, ktorí dopodrobna vystihujú stereotyp “zlý magnát” (ako z filmu), si o sebe vždy myslia, že robia len  to najlepšie, čo môžu.

A pod chvíľou sa tento ich “vlastný záujem” ukazuje prekvapivo očividným spôsobom. Ako keď počujete investorov točiť o tom, ako NEMÔŽETE VEDIEŤ, KTORÝ BIZNIS BUDE ĎALŠÍM JEDNOROŽCOM. A preto je najrozumnejším ťahom vrážať peniaze do všetkého čo sa dá. Považujem to za až ohromujúce uvedomenie si ich vlastného limitovaného prínosu do celého procesu. Do riti, neviem, ktorá z týchto hrúd blata sa prichytí na stenu, takže prosím, v mene mojich šestoro Rolexiek, hádžte čo vám sily stačia!


Keď sa pozeráte na svet biznisu ako celok, zistíte, že táto konferencia je totálne nereprezentatívna. Práve preto je tento “odrb” taký dokonalý. Máte malú minoritu poskytovateľov kapitálu, ich hang-arounds, a klientskýc firime, ktorých účelom je udržiavanie mýtu, že ich potrebujete! Že ak sa vydáte do sveta krutého biznisu bez ich peňazí, ste blázon.

Nepočúvajte ich! Presvedčili svet, že San Francisco je jedinou nádejou sveta na ďalší rozvoj. A hoci by ste sa mali snažiť okopírovať ich model na čo najviac miestach na svete, nikdy to nebude “skutočné”, len plytká náhrada. Najlepšie spravíte, ak pošlete svojich hladných, a nie príliš chudobných k našim brehom, aby sme im mohli dať šancu na slávu a skutočné ovládnutie sveta.


Vytrénovali si médiá ako poslušné šteniatka, aby oslavovali ich fungovanie a uctievali ich slovník. Ó, Prvé kolo investícii! Ó podiely zo zisku! Ó odďaľovanie dôchodkového príspevku!
Ale v skutočnosti sú to len poskytovatelia pôžičiek.

Ak proti sebe postavíte morálku, a viacnásobnú kapitálovú páku, väčšinou prehrá. Lakomstvo je silným motivátorom samo o sebe, ale znásobí sa, ak slúži lakomstvu ostatných. Súkromie na predaj? Žiadny problém! Chovať sa k svojim dodávateľom ako k odporným samostatne fungujúcim strojom druhej triedy, ktorým by firma nemala byť verná? VEĎ JE TO NORMÁLNEJŠIE AKO TO, ŽE RÁNO VYJDE SLNKO!

Táto mánia “menenia sveta” úplne nádherne nahráva cieľom týchto intríg. Je to povolenie zabíjať. Bežte čo najrýchlejšie, a ničte spoločenstvá.

Nie všetky sú samozrejme zlé, ale berú na seba neúmerné množstvo pozornosti a kradnú svetlo zo startupového vesmíru.
A tento nepresný obraz sa ešte zhoršuje faktom, že ľudia, ktorí budujú ziskové fungujúce firmy mimo sféry rizikového kapitálu nemajú takú systematickú potrebu rozprávať svoje príbehy. Rizikoví kapitalisti potrebujú na druhú stranu neustálu reklamnú kampaň, aby naplnili svoje náborové ciele.Nemôžu dosiahnuť len jedno víťazstvo, a byť spokojní až o smrti.

Prezentácia “jednorožcov” je asi tak reálna, ako modelkina tvár na titulke časopisu. Retušovaná na n-tú, tak dokonale nadizajnovaná, že nad ňou musel niekto makať celé hodiny. Internet je najúžasnejšou podnikateľskou platformou, akú kedy svet videl. Má ajnižšie vstupné náklady, a najväčší dosah zákazníkov, aký bolo kedy možné dosiahnuť. Milujem internet. Bez zákazov, s obrovským dosahom, a širokou škálou uplatnení. Neverte tej imaginárnej hranici prístupu k peniazom. Neexistuje.

Preskúmajte, a spytujte svoje motivácie, odmietnite peniaze - ak si trúfate, a začnite robiť niečo užitočné. Je veľa miest vo vesmíre, kde môžete zanechať svoju stopu.
Držte na uzde svoje ambície.
A žite šťastní až do smrti.


_____________________________________________________________________
Pozrite sa na to, čo sa chystá s Basecampom po 12 rokoch s novou verziou 3, ktorú sme práve pustili do sveta. Ak sa vám páčil tento článok, možno sa vám budú páčiť aj moje knihy ReŠTART a Práca na diaľku.
Preklad: Andrej Kras (ArPharazôn)
Obrázky: viď pôvodný článok
Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára