utorok 25. novembra 2014

Chlieb náš každodenný, alebo Prečo sa za dobrou pekárňou oplatí zájsť o pár metrov viac

Pred pár dňami som bol v Dúbravke. Išiel som niečo kúpiť, a cestou som sa zastavil v malej pekárničke, ktorá vyrástla v neďalekom obchodnom dome na ulici Schneidera Trnavského. Vlastní ju pán v stredných rokoch (je ukrainec) spolu so svojou partnerkou(?), a pekárnička je tak malá, že sa od nákupného okienka môžete takmer chytiť cesta miesiaceho sa v robote. Môžete tam stáť, a sledovať ako pečú všetky tie škoricové hniezda, višňové koláče a grahamové žemle.




Vždy ma takéto malé predajničky lákali, a tak som nakúpil 6 krásnych koláčov za niečo vyše 7 eur. Keď som s nimi prišiel k mojej starej mame, trocha sme sa o tej pekárni bavili. Tvrdila, že tie koláče sú síce dobré, ale drahé - v Tescu vraj za cenu jedného kúpi dva, a za tých 7 eur napečie celý plech.

Ťažko sa mi na to nejako oponovalo. Z matematického pohľadu mala úplnú pravdu. Ale ja som za tými šiestimi koláčmi videl viac, ako len vydané peniaze a prijatý tovar.

Vnímal som to ako vyjadrenie podpory malej firme, namiesto podporovania veľkých kolosov. Vnímal som to ako podporu skutočnej kvality, a nie nízkej ceny. Podporu poctivosti. Boli to peniaze, ktoré zostali na Slovensku, namiesto toho aby utiekli do zahraničia. A peniaze ktoré tu zostávajú sa kumulujú – takto sa zlepšuje kvalita života.

Taktiež sú podľa mňa malé pekárne nevyhnutnou protiváhou veľkým hypermarketom. Tie sa totiž môžu jedného dňa zbaliť a odísť. A ak necháme upadnúť miestne firmy nakupovaním v reťazcoch, po ich odchode tu zostane holá pláň.

Pre mňa je to celý komplex hodnôt, pre ktorý sa mi oplatí prejsť o pár krokov viac, a zaplatiť o pár centov viac.

Keď som už sedel vo vlaku smerom domov, uvedomil som si ešte jednu vec. Realita nebola taká, že by boli tie koláče drahé. V skutočnosti sú tie z reťazca lacné. Príliš lacné. Tá cena je dosiahnutá oškieraním centov zisku na každej možnej položke. Nemôžem to povedať so 100%tnou istotou, ale myslím si, že na kvalitnom koláči za euro z pekárničky zarobil/získal každý. Mlynár, dodávateľ ovocia, pekár a tiež ja ako zákazník. Každý s najväčšou pravdepodobnosťou mal svoj zdravý zisk – a tak by to podľa mňa malo byť. Nie (prehnane) lacno, ale poctivo a čestne.

 

Nakoniec by som rád vytvoril menší zoznam kvalitných malých pekární. Ak poznáte nejakú dobrú pekáreň vo vašom okolí, prosím napíšte mi ju dole do komentára, a ja ju rád pridám :)



Story Bakery – ich predajňa je v Bratislave na Dlhých dieloch, ale ich produkty už nájdete v rôznych kaviarňach po celej Bratislave. Páči sa mi, že okrem klasického chleba, bagiet a rôznych sladkých koláčov pečú aj rôzne zaujímavé chleby „z iných krajov“: fociaccu, bagely, francúzske vidiecke koláče či balkánske burky (bureky?).

Naša pekáreň (na ul. Schneidera-Trnavského) – nachádza sa v spodnej časti obch. centra. Pečú okrem klasického chleba a pečiva rôzne „hniezda“ s príchuťami od výmyslu sveta – škoricové, makové, čučoriedkové, tvarohové, višňové, atď.







Autor: Andrej Kras (ArPharazôn)
Fotky: titulná - Andrej Kras
Focaccia - storybakery.sk

Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára