štvrtok 16. októbra 2014

Rozvojový deň 2014 - dobrovoľníci, dobročinnosť, ale len málo zdravého podnikateľského uvažovania

Posledný týždeň som strávil v Bratislave, a pre človeka ako ja, sediaceho väčšinu času za počítačom to bol dosť inšpiratívny čas.



Čírou náhodou som totiž navštívil Rozvojový deň v Starej tržnici v BA. O celej akcii som sa dozvedel len pár hodín pred začiatkom, a nakoniec som tam išiel len preto, lebo tam bola zahraničná kuchyňa (milujem spoznávanie nových receptov a chutí) a mal som pár voľných hodín.



Len v skratke - Rozvojový deň je akcia určená pre dobrovoľníkov, alebo ľudí, ktorých to zaujíma. Sú tam rôzne rozhovory s dobrovoľníkmi z praxe, reportáže, a mimo iné aj prezentácie organizácii zaoberajúcich sa dobrovoľníctvom či dobročinnosťou/charitou.

Pravdu povediac, nie som fanúšikom charitatívnych činností. V tomto sa zhodnem s Richardom , ktorý v knihe "Screw bussiness as usual" píše:

"Pri popisovaní mojich filantropických metód niekto nedávno povedal: „Och áno Richard, ten to robí inak.“ Rád by som si myslel, že poukazovali na to, že nedarujem peniaze lárom-fárom, bez pýtania sa do ktorých rúk sa dostanú a na čo ich tie ruky použijú. Vediem Virgin Unite tak isto, ako akúkoľvek inú spoločnosť, ubezpečujúc sa pri tom, že investície budú mať čo najvyššiu environmentálnu a spoločenskú návratnosť. A taktiež sile cítim, že to nie je celé o peniazoch – v skutočnosti sú peniaze často tá najmenej dôležitá vec."

Nejde o to, nepomôcť tým, ktorí to potrebujú. Ide o to, naučiť ich loviť ryby - a dovoliť im loviť ryby. Nedávať im ryby.
Na Rozvojovom dni bola veľká väčšina práve charít. Ľudí, ktorí tu peniaze vezmú, tu ich niekomu dajú, a čakajú, že to všetko vyrieši. Lenže to je len záplata na hrádzu. Môžete plátať, ale hrádza nakoniec aj tak praskne. Jediný spôsob je opraviť hrádzu - dať tým ľuďom možnosť, postaviť sa na vlastné nohy. Chytiť svoju budúcnosť do vlastných rúk.

Zajačia farma v Borjomi (Gruzínsko), a jej majitelia

Ale nebolo to celé až také zlé. Podarilo sa mi nájsť jeden žiarivý príklad dobrého prístupu - Glen Slovensko. Jednou z ich aktivít je podpora Gruzínskych žien. Nie len, že im dávajú potrebné vzdelanie - ale hlavne im dovoľujú odraziť sa od dna vlastnou prácou. Glen podporuje miestne malé podnikateľky, a dáva im potrebné zázemie a podporu (pomáha im s marketingom, manažmentom, atď.).Ženy napríklad vyrábajú z miestnej plste rôznu bižutériu a vecičky, ktoré potom Glen predáva po rôznych akciách na Slovensku. 
Tomu hovorím skutočná podpora. Dovoliť ľuďom postaviť sa na vlastné nohy.

Nerád by som niekomu krivdil, a je možné, že na Rozvojovom dni bola aj iná charita pracujúca podobným spôsobom - ale prednáška s členkou Glen bola najvýraznejšia :)
Teraz už len dúfať, že sa týmto smerom vydá čoraz viac našich charít a dobrovoľníckych organizácii.





Autor: Andrej Kras (ArPharazôn)
Zajačia farma - Tigran Aleksanyan

Tento článok je možné v neskrátenej a neupravenej podobe šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja http://kapitalizmus24902.blogspot.sk vrátane všetkých skôr uvedených zdrojov a celej tejto poznámky. A ideálne by bolo, ak by ste sa na mňa nejako nakontaktovali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára